Istekla je polica koju je Ministarstvo poljoprivrede potpisalo s Eurohercom, a na novi natječaj nitko se nije javio
Štete vozačima koji nalete na divljač od danas,1. lipnja, nisu pokrivene policom osiguranja. Razlog je istek police koju je s Eurohercom na godinu dana zaključilo Ministarstvo poljoprivrede kroz tzv. “ugovor o osiguranju od građanskopravne izvanugovorne odgovornosti prema trećim osobama svih lovoovlaštenika u Hrvatskoj”. Početkom godine Ministarstvo poljoprivrede raspisalo je natječaj za novi ugovor o toj jedinstvenoj polici, međutim, na natječaj nije stigla nijedna valjana ponuda, piše Poslovni dnevnik.
Zaprimljena je, točnije, samo ponuda HOK Osiguranja, koje je, međutim, ponudilo osjetno višu cijenu i k tomu bez valjanog jamstva. Vrijednost ponuđenog posla Ministarstvo je procijenilo na 40 milijuna kuna, dok je ponuda iznosila 57 milijuna uvećano za PDV. Natječaj je stoga poništen. No, činjenica da se nitko nije javio i da je stigla ponuda kakva je zaprimljena sve govori, kažu osiguravatelji, objašnjavajući kako je za njih taj posao zapravo neisplativ. Premda se prije nekoliko godina jedinstvena polica činila dobrim modelom, problem broja divljači koji iz godine u godinu raste, a time i štete, rezultiraju neisplativosti i brojnim sporovima u koje ulaze. Taj je model uveden nakon dugogodišnje loše prakse prema kojoj su za nalet na divljač odgovarala pojedinačna lovačka društva prema mjestu gdje se dogodilo nalijetanje na divljač, a što, kako se tada objašnjavalo, nije bilo dobro ni za vozače, jer su oni teško naplaćivali nastalu štetu, a nije bilo dobro ni za lovačka društva koja su zbog odšteta ulazila u financijske teškoće.
Od 2018. kao rješenje uveden je model jedinstvene police, no sada je ponovno na pragu promišljanje novog modela. Prijeloman za to bit će ishod novog, ponovljenog natječaja za policu osiguranja od šteta od divljači, koje je Ministarstvo poljoprivrede raspisalo jučer, ponudivši i nešto viši iznos, 50 milijuna kuna. Međutim, iz redova osiguravatelja i dalje su skeptični te tvrde, osim ako se osjetno ne podigne ponuda, da treba tražiti drugi model za pokrivanje tih šteta. U Ministarstvu poljoprivrede ne kriju da im je u ovom trenutku najvažnije utvrditi rješenje za slučajeve šteta koji će nastati u vremenu dok se ne provede novi natječaj. Rok za prikupljanje ponuda je 13. lipnja, a u Ministarstvu kažu da već razgovaraju s Hrvatskim lovačkim savezom o mogućim rješenjima. Izostanak interesa osiguravatelja u Ministarstvu nisu željeli komentirati, a u odgovoru na naš upit uzvratili su da samo mogu potvrditi rastući broj i iznos likvidiranih šteta.
Od 2018. do 2021. za financiranje te police osiguranja dodijeljeno je 108,9 milijuna kuna, a iznos je pritom iz godinu u godinu bilježio rast. Iz natječajne dokumentacije vidljivo je i da snažno raste broj prijavljenih, kao i likvidiranih šteta, kao i ukupni financijski iznosi. Primjerice, 2018. prijavljeno je bilo 1.647, a lani 4.883, a broj likvidiranih šteta povećan je s 1.213 na 2.545 u istom razdoblju, dok je ukupan iznos likvidiranih šteta i pričuva povećan sa 17 milijuna kuna u 2018. na više od 46 milijuna u 2021. godini, odnosno u četiri godine ukupno 133,7 milijuna kuna.
Ministarstvo poljoprivrede s druge strane sve je više angažirano i na osiguravanju poljoprivrednih usjeva od šteta koju nanosi divljač, pa, među ostalim, za njih već drugu godinu sufinancira i premije police osiguranja. No, problem prometa i divljači, ne bude li uspjeha s osiguravateljima, po svemu sudeći naći će se ponovno na dnevnom redu između nadležnih ministarstava i lovačkih društava. I iz samog Ministarstva poljoprivrede, na upit kako ovakve slučajeve rješavaju u drugim zemljama EU, odgovaraju da samo u dvije zemlje, među kojima je i Hrvatska, za štetu od divljači odgovara lovoovlaštenik, dok najveći broj članica dijeli pravo i praksu po kojoj vozač odgovara za štetu od divljači na vozilu, a lovoovlaštenici za štetu na poljoprivredi. Iz više izvora čuje se tako da bi moguća rješenja mogla biti tražena i kroz uvođenje posebne obvezne police osiguravanja za vozila ili nove naknade koju bi se ugradilo u trošak koji se plaća prilikom godišnje registracije auta, iz koje bi se osigurao fond za pokrivanje šteta od divljači.