AktualnostiPrometPrometni vremeplovHrvatski sustav provedbe vozačkih ispita na razini najrazvijenijih država EU

prije 2 godine3969 min

U Zagrebu obilježen Dan Hrvatskog autokluba, a pritom je naglasak stavljen na provedbu vozačkih ispita

Prof. dr. Hrvoje Baričević

Povodom Dana Hrvatskog autokluba (HAK-a) u Zagrebu je 1. lipnja održana svečana sjednica. Time je obilježeno 116 godina postojanja i uspješnog djelovanja Hrvatskog autokluba, a ujedno i 30 godina provođenja vozačkih ispita u Republici Hrvatskoj. Značajan je to dan za isticanja doprinosa ove asocijacije unaprjeđenju sigurnosti prometa na cestama u Republici Hrvatskoj.

Navedenog datuma je 1906. godine u Zagrebu osnovan Prvi hrvatski automobilni klub. Mala skupina zaljubljenika u automobile i vožnju osnovala je svoju udrugu u kojoj su uzajamno jedni drugima pomagali, zajednički brinuli o svojim potrebama i štitili zajedničke interese. Hrvatski autoklub svojom je poviješću obilježio razvoj automobilizma u Hrvatskoj kroz nesebično pomaganje vozačima u nevolji te rad na prometnoj prevenciji i edukaciji vozačke populacije diljem Republike Hrvatske. Nastavljajući djelovanje i zasnivajući svoje egzistiranje na tradicijama Prvog hrvatskog automobilnog kluba, HAK je danas značajna, snažna i brojna nacionalna, neprofitna i nestranačka udruga. HAK kao nositelj poslova javnih ovlasti, između kojih su i poslovi vezani za organiziranje i provođenje vozačkih ispita u Hrvatskoj, ima multiplikativnu ulogu i važnost društveno odgovornog djelovanja u području mobilnosti, sigurnosti cestovnog prometa, edukacije i prometne kulture te je time i razvio partnerski odnos s nadležnim državnim tijelima i institucijama, poglavito s policijom, odnosno Ministarstvom unutarnjih poslova. Temeljna misija ove strukovne udruge je davanje oslonca vozačima i svim sudionicima cestovnog prometa, u kontekstu postizanja višeg stupnja prometne sigurnost, mobilnost i informiranosti u realnom vremenu.

Svečana sjednica HAK-a u Zagrebu povodom 116 godina postojanja

U rezimiranju proteklih vremena i ključnih događanja koji su pratili ovu respektabilnu asocijaciju, istaknuta je jedna od ključnih javnih ovlasti HAK-a – provedba vozačkih ispita. Među prvima u Europi uveden je sustav polaganja ispita iz predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila na računalima. U međuvremenu, novim tehnološkim rješenjima dodatno se digitalizirao proces ispita. Uvedena su tablet računala sa satelitskom navigacijom koja povezuju stručne ispitivače HAK-a s informatičkom bazom. U suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova to je rezultiralo izdavanjem dokumenata o položenom ispitu za kandidate u realnom vremenu (e-uvjerenja).
Kao zajednički projekt HAK-a i MUP-a uspješno se provodi od početka 2021. s ciljem što kvalitetnije provedbe vozačkih ispita i postizanja izvrsnosti u procesu osposobljavanja novih, uglavnom mladih vozača. Sustav audio i video snimanja tijeka provedbe vozačkih ispita, koji je uveden, primjenjuje nove tehnološke resurse. Moderna rješenja korisna su za buduće vozače, institucije nadležne za poslove osposobljavanja i djelatnost provedbe ispita, stručne organizacije, autoškole ali i sve građane i društvo u cjelini. Novi sustav provedbe vozačkih ispita ima više značajnih učinaka. Jedan od ključnih je mogućnost da kandidati za vozače u slučaju negativnog ishoda ispita, ako ulože prigovor, mogu ostvariti uvid u snimke provedenih ispita. Zatim, putem odgovarajuće aplikacije, omogućena je dostupnost svih podataka i zabilježenih elemenata o provedenom ispitu iz predmeta Upravljanje vozilom djelatnicima Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a. Na taj način im je znatno olakšana funkcionalnost nadzora nad provedbom vozačkih ispita. HAK ima izravne koristi od novog sustava zbog dodatnog ujednačavanja sadržaja i kriterija provedbe vozačkih ispita, što bitno podiže razinu kvalitete provedbe istog.

Naime, modernizacija omogućava rukovodećim osobama Sektora za vozače detaljne analize provedbe vozačkih ispita svih ispitivača, a time i nivelaciju elemenata provedbe vozačkih ispita u Hrvatskoj. Ovakvim unapređenjem sustava provedbe vozačkih ispita može se parirati i najrazvijenijim članicama Europske unije, te su neke države već iskazale interes za njihovu implementaciju. U tehničkom smislu radi o postavljanju kamere u automobil koja zatim snima cijeli ispit. Na taj način kandidati u slučaju negativnog ishoda imaju mogućnost tražiti uvid u snimke tj. i retroaktivno sudjelovati u konačnom rješenju o možebitnoj kompetenciji za legalno sudjelovanje u javnom prometu. Naime, praksa je pokazala da su se u pojedinim, ali rijetkim slučajevima, pojedini kandidati za vozače smatrali oštećenima. Princip je dakle, da se svi podaci i snimke provedenih ispita iz predmeta Upravljanje vozilom dostavljaju Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a putem za to namijenjene aplikacije.

HAK također ima koristi od ove novine jer može analizirati provedbe ispita svih ispitivača te ujednačiti kriterije njihove provedbe u cijeloj Hrvatskoj. To je i bio temeljni cilj koji je zacrtan prije 30 godina u kontekstu razdvajanja procesa osposobljavanja, kao tržišne kategorije i meritorne uloge stručne organizacije kao neovisne institucije osnovane od strane države. Od 1. lipnja 1992. kada je počela nova era provođenja vozačkih ispita svih kategorija do danas provedeno je preko osam milijuna ispita. Od njih se preko tri milijuna odnosi na nastavni predmet Upravljanje vozilom te je ukupno izdano više od 1,7 milijuna uvjerenja o položenom vozačkom ispitu. Time je zasigurno akceptirana i velika odgovornost ove asocijaciju kada je riječ o njezinom doprinosu na cjeloviti sustav sigurnosti prometa na cestama u Republici Hrvatskoj.