U planu je nabava tri simulatora: simulatora sudara s integriranim uređajem za distrakciju vožnje (kombinirani simulator), simulatora distrakcije vožnje i simulatora vožnje električnim romobilom
Prof.dr.sc. Hrvoje Baričević
Prof.dr.sc. Marinko Jurčević
Simulatori vožnje su alati koji se koriste u procesu osposobljavanja budućih vozača, ali i za podučavanje korisnika cesta u predviđanju rizičnih situacija. Učenje na simulatoru provodi se kroz scenarije obuke koji pokrivaju osnovnu obuku vozača, evaluaciju i naprednu obuku u različitim prometnim i vremenskim uvjetima. Koriste se za testiranje osnovnih vozačkih funkcija tj. upravljanja, ubrzanja i kočenja te se na temelju tih rezultata procjenjuje je li vozač sposoban za sigurnu vožnju. Također, ECO sustavi simulacije treninga vožnje rješenje su za smanjenje potrošnje goriva i operativnih troškova tj. kod korisnika se razvija svijest za ekonomičan, ekološki i sigurniji način vožnje zahvaljujući meritornim obrazovnim sadržajima.
Novi simulator
Modul sigurne vožnje naučit će vozače kako izbjeći rizičnu vožnju, smanjiti stope nesreća na cesti te operativne i medicinske troškove koje one uzrokuju. Simulatori vožnje koriste se u istraživačkim ustanovama u mnoge svrhe. Mnogi proizvođači vozila koriste simulatore vožnje, npr. BMW, Ford, Renault. Mnoga sveučilišta također koriste simulatore za istraživanje. Ovi sofisticirani uređaji omogućuju istraživačima da proučavaju tehničke probleme obuke vozača kao i ponašanje u kompleksnim uvjetima uključujući i etičnost u odnosu na potencijalne sudionike u okruženju.
Na primjer, provođenje studija odvraćanja pažnje vozača na cesti bilo bi opasno i neetično (zbog nemogućnosti dobivanja informiranog pristanka od drugih vozača). Uz sve veću upotrebu različitih informacijskih sustava u vozilu (IVIS) kao što su satelitski navigacijski sustavi, mobilni telefoni, DVD playeri i sustavi e-pošte, simulatori igraju važno pravilo u procjeni sigurnosti i korisnosti takvih uređaja.
U Hrvatskoj je na tragu implementacije sofisticiranih alata u procesu osposobljavanja i usavršavanja vozača hvalevrijedna inicijativa Hrvatskog autokluba za provođenje preventivnih aktivnosti, a poglavito za provođenje edukativnih programa npr. “Klik sigurnosni pojas – navika odgovornog ponašanja”. Za tu svrhu do sada su se koristila tri uređaja – dva simulatora prevrtanja i simulator sudara. U planu je nabava tri simulatora: simulatora sudara s integriranim uređajem za distrakciju vožnje (kombinirani simulator), simulatora distrakcije vožnje i simulatora vožnje električnim romobilom. Za razliku od postojećeg klasičnog simulatora sudara koji “glumi” samo mehaničke posljedice sudara, planirani novi simulator ima kombinirane funkcije s obzirom da objedinjava dva parametra – klasičnu mehaničku simulaciju sudara te simulaciju distrakcije vožnje putem komunikacijskog uređaja sa zaslonom koji reagira na dodir, čime jasno pokazuje opasne posljedice distrakcija u kokpitu automobila tijekom vožnje. Dakle, radi se o simulatoru koji je kompleksniji od postojećeg simulatora sudara, kako u smislu funkcionalnosti, tako i u smislu tehničke izvedbe. U integriranoj simulaciji vožnje korisnici simulatora doživljavaju različite opasne situacije kao što su one u svakodnevnom prometu.
Dva udarca
Temeljna namjera jest da se interaktivno utječe na tijek simulacijske vožnje ubrzavanjem i kočenjem. Razne distrakcije, kao što je korištenje mobitela, radija ili navigacijskih sustava, mogu postati uzrok prometnim nesrećama. Korisnici simulatora doživljavaju povratne informacije tipične za prometne nesreće uzrokovane njihovim neadekvatnim ponašanjem tijekom vožnje. Otvorena prikolica s utovarnim prostorom duljine oko pet metara se koristi za transport i za samu simulaciju. Na prikolicu su pričvršćene transportne tračnice po kojima se kolica na kojima je vozilo (Smart) mogu pomicati (guranjem) naprijed-nazad.
Svi uređaji i sklopovi, kao što su motor, mjenjač, kočioni sustav, spremnik goriva, sustav hlađenja i klimatizacije, kao i zračni jastuci, su uklonjeni iz vozila. Sustav komprimiranog zraka ugrađen je u konstrukciju prikolice kako bi vozilo bilo izloženo mehaničkim udarima pomoću pneumatskog cilindra, koji su tipični za prometnu nesreću. Dakle, za razliku od klasičnog simulatora kod kojeg dolazi samo do jednog udara (“prednjeg”) kao posljedica inercijskog klizanja kolica (sa sjedalima u kojima sjede korisnici simulatora) po platformi pod nagibom, planirani simulator “proizvodi” dva udara (kao posljedicu fiktivnog lančanog sudara) – prvi udar (“prednji”), kao da je Smart udario u vozilo ispred, pri brzini od oko 12 kilometara na sat te naknadni odnosno drugi udar (“stražnji”), kao da je u Smart udarilo vozilo iza, pri brzini od oko 10 kilometara na sat. Nakon prvog udara Smart ubrzava unatrag, gurajući korisnike simulatora naprijed u sigurnosne pojaseve, kao što bi bio slučaj kod sudara pri maloj brzini. Vozilo se kotrlja unatrag dok ga drugi pneumatski udar ponovno ne zakoči.
Korisnici simulatora u Smartu doživljavaju iste fizičke sile koje bi se dogodile u slučaju stvarnog lančanog sudara. Zbog prilagođene brzine, situacija za korisnike simulatora izgleda realno, ali ostaje bezopasna. Prijenosno osobno računalo, koje je reproducira vizualnu simulaciju i upravlja mehanizmom za pokretanje udara te upravlja softverom za distrakciju vožnje, kao i glavni zaslon (ekran) potreban za vizualnu reprodukciju simulacije, instalirani su izravno ispred prikolice i pokriveni na način da su zaštićeni od vjetra i kiše paravanom, sukladno homologacijskim odredbama. Paravan ima i preklopnu tendu dužine oko 50 centimetara. U samom Smartu također su ugrađeni mini zaslon (ekran) osjetljiv na dodir i zvučna jedinica, koji su neophodni za vizualni prikaz distrakcija. Baš kao i signali s papučice gasa i papučice kočnice, ovi se signali prenose na računalo putem Bluetooth konekcije.
Softver analizira nesreću
U Smartu sjede do dva korisnika simulatora, a ulaz je olakšan stepenicama s obje strane prikolice. Korisnici su vezani, brave sigurnosnih pojaseva i kontakti na vratima se električno nadziru, a eventualne poruke o pogreškama na ovim sustavima dovode do prekida procesa. Nakon odobrenja moderatora i vozača koji pritisne tipku za pokretanje, na glavnom zaslonu (ekranu) počinje simulacija vožnje. Ovisno o ciljnoj skupini, mogu se odabrati dvije različite funkcije. Funkcija “udar” aktivira film koji prikazuje udar automobila nakon naglog kočenja. Fizički udarac, izazvan udarcem pneumatskog cilindra ispod vozila podudara se s udarcem u zaslon (ekran). Na taj način se korisnicima simulatora pojačavaju dojmovi prometne nesreće. Druga funkcija predmnijeva “distrakciju vožnje”. Pritiskom na papučicu gasa i odnosno kočnice brzina “kretanja” se prilagođava prema zadanim prometnim znakovima. Tijekom “vožnje” korisnik prima pozive ili zahtjeve za unosom određenih informacija na dodirnu površinu na instrument ploči, čime mu se odvlači pozornost od „vožnje“. Moderator može odrediti koliko se distrakcija treba pojaviti. Jedna od njih postavljena je u vremenu i mjestu na takav način da dovodi do nesreće odnosno udara putem aktiviranja pneumatskog cilindra. Putnici su tako pritisnuti u sigurnosne pojaseve. Moderator tada može interaktivno obraditi scenu koristeći grafički prikaz brzine, vremena reakcije i odgode kočenja, kao i brzine sudara s preprekom. Ovo ne samo da pokazuje vozaču trenutne, obično ozbiljne posljedice odvraćanja pozornosti u “vožnji” već i moguće nedostatke u vlastitom ponašanju u vožnji i procesu kočenja. Simulator distrakcije vožnje sastoji se od upravljačkog dijela (upravljač i pedale kočnice i gasa) s mobilnim uređajem kao sredstvom distrakcije, ekranom te sjedalicom. Korisnik upravlja vožnjom putem softwarske simulacije koristeći upravljač i pedale kočnice i gasa te istovremeno zaprima poruke na mobilni uređaj koje mu odvraćaju pozornost od vožnje. U određenom trenutku simulacija generira kritičnu prometnu situaciju koja vodi do prometne nesreće. Softverska simulacija naknadno analizira sve parametre prometne nesreće (brzinu reakcije kočenja, kočionu silu na pedalu kočnice, zaustavni put kočenja, potencijalni utjecaj alkohola, vremenske uvjete, itd.).
Akcija Klik sigurnosni pojas
Simulator distrakcije vožnje prvenstveno je namijenjen preventivnim aktivnostima Hrvatskog autokluba s mladima srednjoškolske dobi (završni razredi) kroz akciju “Klik sigurnosni pojas – navika odgovornog ponašanja”, prije nego krenu s osposobljavanjem za vozača u autoškolama. Simulator vožnje električnim romobilom radi na istom principu kao i simulator distrakcije vožnje odnosno upravlja vožnjom putem softwarske simulacije koristeći pravi električni romobil. U određenom trenutku simulacija generira kritičnu prometnu situaciju koja vodi do prometne nesreće. Softverska simulacija naknadno analizira sve parametre prometne nesreće (brzinu reakcije kočenja na prednjoj i stražnjoj kočnici, kočionu silu na pedalu kočnice, zaustavni put kočenja, potencijalni utjecaj alkohola, vremenske uvjete, itd.).
Zaključno, nabavom novih simulatora za preventivne aktivnosti Hrvatskog autokluba i udruženih autoklubova, namijenjenih prvenstveno djeci i mladima, dodatno bi se u narednom razdoblju podigla kvaliteta u provođenju preventivnih aktivnosti kao doprinosa sigurnosti prometa na cestama u Hrvatskoj.