AktualnostiPrometPrometna infrastrukturaSigurnost prometaU fokusu 45. stručnog seminara “Ceste 2021.” Plan sigurnosti cestovnog prometa Hrvatske od 2021. do 2030.

prije 4 godine74010 min

Bio je to jedini znanstvenostručni skup u domeni cestovne problematike, a jedan od rijetkih uopće održanih u proteklom pandemijskom periodu u našoj zemlji

Prof.dr. Hrvoje Baričević

Inicijator ove najveće manifestacije iz spomenute domene u Hrvatskoj renomirana je zagrebačka tvrtka TOM signal d.o.o. Bio je to jedini znanstvenostručni skup u domeni cestovne problematike, a jedan od rijetkih održanih uopće u proteklom pandemijskom periodu u našoj zemlji. Barem nakratko, podsjetilo nas je to na nekadašnja vremena kada su slične manifestacije s velikom posjećenošću, te brojnim aktivnostima ukazivale na nužnost sagledavanja jedne složene tematike na tragu eksponencijalnog rasta tehnoloških dostignuća s primjenom na svakodnevni život.

Uz pokroviteljstvo najviših državnih tijela, resornih ministarstava i visokoškolskih institucija, komercijalnu komponentu podržali su brojni sponzori i poslovni partneri. Realiziran je raznovrstan program stručnih izlaganja iz područja eksploatacije cestovne infrastrukture, sa svim pratećim aktivnostima u domeni kontrole i regulacije prometa. Skupu su nazočili stručnjaci, znanstvenici, komercijalni izlagači i drugi pojedinci i institucije koji su angažmanom u razdoblju od prošlogodišnjeg susreta pokazali svoje kompetencije izradom i plasmanom uspješnih projekata. Analitički i kritički osvrnuli su se na brojna vrijedna postignuća u ovoj složenoj problematici stigmatiziranoj u našem svakodnevnom životu. Time je potvrđena uloga ove manifestacije u promicanju novih ideja i patenata kojima se osuvremenjuje odvijanje cestovnog prometa, te postiže viši stupanj sigurnosti prometa u Republici Hrvatskoj. Tematska izlaganja obuhvatila su mnoge segmente znanstvenog i stručnog sagledavanja, koji direktno ili posredno utječu na funkcioniranje sustava cestovne sigurnosti u kontekstu tzv. održivog razvoja. Kao dokaz raznovrsnosti pristupa prometnoj problematici svakako treba navesti brojne atribute, slijedom: dizajniranje tehničkih, tehnoloških, organizacijskih, pravnih, ekonomskih, psiholoških, socioloških i drugih modaliteta u organskom sastavu simbioze cestovne infrastrukture i prometne sigurnosti.

Zajednička podloga većina predstavljenih tema zasnovana je nadolazećem Planu sigurnosti cestovnog prometa RH za razdoblje od 2021. do 2030. godine. Kontinuiran je to nastavak prijašnjih nacionalnih programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske, kao temeljnog dokumenta i platforme za podizanje razine sigurnosti cestovnog prometa u našoj državi. On u svom operativnom dijelu obuhvaća sve subjekte kojima je djelokrug rada na neki način vezan za sigurnost cestovnog prometa, dakle u njegovom provođenju sudjeluju ministarstva, stručne organizacije, strukovne udruge, udruge građana i svi ostali koji mogu dati doprinos postizanju spomenutog cilja. Naravno, za njegov uspjeh odgovornost dijele svi subjekti i dionici ove široke platforme. Radi se, dakle, o kontinuitetu donošenja ovog (šestog) strateškog dokumenta koji donosi Vlada RH. Usklađen je sa svjetskim i europskim smjernicama zakonske regulative iz područja cestovne sigurnosti. U izradi ovog nacionalnog Plana, kojem je prethodilo e-savjetovanje, usvojena su dobra rješenja iz prethodnih programa, te pozitivna europska i svjetska iskustva. Poglavito se to odnosi na odredbe definirane u deklaraciji iz Vallette (Valletta Deklaration), Okvirne politike EU za sigurnost na cestama (EU Road Safety Policy Framework 2021-2030 – Next Steps Towards Vision Zero). Nadalje, dokument pod radnim naslovom: U susret 12 dragovoljnih globalnih ciljeva za sigurnost prometa na cestama (Towards 12 Voluntary Global Targets for Road Safety) i Deklaracija o sigurnosti prometa na cestama iz Stockholma (Third Global Ministerial Conference of Road Safety).
Zajedničko svim navedenim smjernicama je dostizanje cilja od 50 posto smanjenja smrtnog stradavanja i teškog ozljeđivanja sudionika u prometu do 2030.g. U Republici Hrvatskoj unatoč poboljšanja stupnja sigurnosti prometa, kvantitativni ciljevi iz Programa za proteklo desetljeće nisu dostignuti (manje od 213 smrtno stradalih), što je i razlog planiranih restriktivnijih mjera. U raspravi je pri tome akceptiran pozitivan primjer iz Primorsko-goranske županije, gdje je taj cilj ostvaren.

Predstavnici Savjeta za sigurnost prometa i AK Rijeka: Lisac, Perić i Baričević

Među naslovima radova kojima je ovaj Stručni seminar potvrdio meritornost na području istraživanja i operative u domeni infrastrukture i tehnoloških inovacija treba istaknuti slijedeće: Primjena Direktive 2019/1936/EU o izmjeni Direktive 2008/96/EZ o upravljanju sigurnošću cestovne infrastrukture, Održivi sustav financiranja mreže županijskih i lokalnih cesta u RH, Prognoziranje cestovne prijevozne potražnje i točnost prognoziranja u RH, Primjena simulacijskih alata u svrhu analize sigurnosti pješačkih tokova, Povećanje sigurnosti pješaka na pješačkim prijelazima postavom LED rasvjete, Razvoj biciklističkih tura u cilju povećanja sigurnosti prometa na cestama, Izazovi uspostave urbane i nacionalne biciklističke infrastrukture, Prilagodba metodologije održivog prometnog planiranja u planerskom okruženju gradova RH. Tradicionalno, predstavljeni su i aktualni projekti cestogradnje s područja Primorsko-goranske županije od strane članova Savjeta za sigurnost prometa na cestama i Autokluba Rijeka. Glede početka radova na izgradnji DC 403, prezentirana je uloga u ovog objekta kapitalne infrastrukture na sigurnost i protočnost prometa na cestovnoj mreži grada Rijeke.

Na skupu je prezentirana riječka ceste DC 403

Brojnim drugim raznovrsnim raspravama ova stručno-komercijalna manifestacija čvrsto se pozicionirala na karti referentnih skupova. Vrijednim organizatorima međunarodnog stručnog skupa “Ceste 2021” zagrebačke tvrtke Tom signal otvara se na taj način dodatni prostor za veće dosege svoje misije tj. permanentnog slijeđenja traga inovacijskog i progresivnog pristupa na području sigurnosti i kulture cestovnog prometa. Između ostalog, apostrofira se i važnost specijalističkog obrazovanja i usavršavanja u domeni ekspertnih istraživanja gradnje i održavanja prometne infrastrukture, eksploataciji prijevoznih sredstava, IT sektora u cestovnom prometu i drugoga. Njegova tematska orijentiranost usmjerena je na razvoj teorijskih i praktičnih postavki, objavljivanje rezultata bazičnih i primijenjenih istraživanja, u aktivnostima, djelatnostima, procesima i interakcijama svih subjekata cestovnog prometa.
Jedna od poveznica i zaključaka s ovog zanimljivog i korisnog seminara je i formalizirana suradnja Autokluba Rijeka u kojoj je predmetni časopis Žmigavac dobio ulogu medijskog sponzora organizatora ovog skupa.