AktualnostiPrometSigurnost prometaNove oznake na auto gumama za učinkovitiju potrošnju goriva

prije 3 godine5856 min

Od 1. svibnja nove EU oznake za gume pružaju potrošačima više informacija

Većina vozača će prilikom odabira guma za svoj automobil gledati u prvom redu dimenziju i cijenu gume. Ipak, postoje mnogi drugi parametri naznačeni na EU naljepnici koji su itekako bitni. Obvezujuća naljepnica EU oznake za gume uvedena je 2012. godine te je saržavala informacije o štedljivosti gume odnosno potrošnji goriva, o prianjanju gume na mokroj podlozi te o vanjskoj razini buke koju guma proizvodi prilikom vožnje. U svibnju 2021. godine uvodi se nova, logičnija i preglednija EU naljepnica.

Zašto nove naljepnice?

EU se obvezala smanjiti emisije stakleničkih plinova kako bi postigla ugljičnu neutralnost do 2050. godine. Glavnu ulogu u ispunjavanju ovih ciljeva igra smanjenje emisija CO2 iz cestovnog prometa. Jedan od načina koji može pridonijeti smanjenju transportnih emisija je odabir gume koja štedi gorivo – one koja se lako kotrlja pa treba manje energije za okretanje. Novi sustav označavanja guma trebao bi olakšati potrošačima donošenje informiranih odluka. Oznaka EU guma omogućit će potrošačima da odaberu gume koje štede gorivo. To može dovesti do velikih ušteda i za krajnje korisnike i za komercijalne korisnike u pogledu troškova i emisija plinova. Uz to, sigurnost na cestama poboljšana je boljim prianjanjem na mokrom, dok informacije o razinama buke pomažu u smanjenju zagađenja povezanog prometom. Nova EU oznaka guma također, kroz skeniranje QR koda, pruža detaljnije informacije dostupne online što dodatno olakšava izbor.

Što je novo?

Nova EU oznaka sadrži više informacija. Tu je sad i trgovački naziv, veličina gume s indeksom nosivosti i indeksom brzine, dodatne informacije o vrsti gume te QR kod. Nekadašnja standardna oznaka pokazivala je samo razrede guma s obzirom na otpor kotrljanja, prianjanje na mokrom i vanjsku buku kotrljanja. Nova EU oznaka sadrži dodatne informacije o performansama guma u vremenskim uvjetima snijega i leda. Otpor kotrljanja i prianjanje na mokrom kolniku do sada su se klasificirali u sedam kategorija (A, B, C, D, E, F, G) a bučnost se slikovito opisivala zvučnim valovima – jednim, dva i tri vala, uz kvantificiranje maksimalnog intenziteta buke, brojem decibela (dB). Na novoj EU-oznaci, ocjene otpora kotrljanja i prianjanja na mokrom kolniku školski su podijeljene u pet kategorija, s tim da je A najbolja. Kategorije A, C i E označene su bojama, slično energetskoj oznaci s kućanskih aparata .– zeleno, žuto, crveno, a B i D su međuboje – svijetlo zelena i narančasta. Gume koje imaju (staru) oznaku F i G, moći će se prodavati i nakon 1. svibnja 2021., a naknadno se stapaju i formiraju razred E .Po novome, razine buke, od najmanje do najveće, označava se A, B i C, od najmanje do najveće.

Na novim EU oznakama u gornjem desnom kutu naljepnice nalazi se QR koda koji sadrži vezu s bazom podataka EPREL (EPREL = Europski registar energetskih oznaka) U toj se bazi nalazi list s informacijama o proizvodu. On pokazuje sve vrijednosti oznake za određenu gumu, kao i početak i kraj proizvodnje za taj model. Sve listove s informacijama o proizvodu, kao i raspored za odgovarajuću klasu oznaka, proizvođač guma pojedinačno unosi u bazu podataka EPREL.

Još jedna novost su dodatna dva piktograma koji označuju je li riječ o automobilskoj gumi s prianjanjem na snijegu u skladu s EU-ovim standardima tipnog odobrenja poznatim i kao test pahuljica i/ili gumi bez šiljaka koja pruža prianjanje na ledu u skladu s novim ISO standardom.

Od svibnja 2021. informacije s EU oznaka za gume moraju biti dostupne i za gume za teška komercijalna vozila.