AktualnostiIzvještajiPrometPrometna infrastrukturaSigurnost prometaMeđunarodni stručni seminar Ceste 2022. u Rovinju: rekordan broj sudionika

prije 2 godine39715 min

Ovogodišnji seminar o prometnoj infrastrukturi i sigurnosti u prometu bio je najmasovniji do sada, s više od 400 sudionika i brojnim komercijalnim izlagačima te predstavnicima medija

Prof.dr.sc. Hrvoje Baričević

U Rovinju je od 23. do 25. ožujka održan 46. Međunarodni stručni seminar o prometnoj infrastrukturi i sigurnosti u prometu “Ceste – 2022.” Ovogodišnji skup bio je najmasovniji do sada, s više od 400 sudionika i brojnim komercijalnim izlagačima te predstavnicima medija. Visoka razina organizacije, kvalitetna izlaganja predavača kao i brojne, zanimljive, afirmativne i konstruktivne diskusije nazočnih posjetitelja još jednom su potvrdile svrsishodnost i korisnost ove manifestacije. Bio je to još jedan susret za pamćenje na kojem su se okupili brojni stručnjaci, znanstvenici, gospodarstvenici i svi oni koji su na bilo koji način karijerno povezani s problematikom cestovne infrastrukture, inovacijama u IT sektoru, upravljačkim i sigurnosnim tehnikama, kao i svim pratećim disciplinama koje podržavaju učinkovitost cestovnog sustava. Uz pokroviteljstvo najviših državnih tijela, resornih ministarstava i visokoškolskih institucija, komercijalnu komponentu podržali su brojni sponzori i poslovni partneri.

Plan do 2030.

Realiziran je raznovrstan program stručnih izlaganja iz područja eksploatacije cestovne infrastrukture, sa svim pratećim aktivnostima u domeni kontrole i regulacije prometa. Skupu su nazočili stručnjaci, znanstvenici, komercijalni izlagači i drugi pojedinci i institucije koji su angažmanom u razdoblju od prošlogodišnjeg susreta pokazali svoje kompetencije izradom i plasmanom uspješnih proizvoda. Analitički i kritički osvrnuli su se na brojna vrijedna postignuća u ovoj složenoj problematici stigmatiziranoj u našem svakodnevnom životu. Time je potvrđena uloga ove manifestacije u promicanju novih ideja i patenata kojima se osuvremenjuje odvijanje cestovnog prometa, te postiže viši stupanj sigurnosti prometa u Republici Hrvatskoj. Tematska izlaganja obuhvatila su mnoge segmente znanstvenog i stručnog sagledavanja, koji direktno ili posredno utječu na funkcioniranje sustava cestovne sigurnosti u kontekstu tzv. održivog razvoja. Kao dokaz raznovrsnosti pristupa prometnoj problematici svakako treba navesti brojne atribute, slijedom: dizajniranje tehničkih, tehnoloških, organizacijskih, pravnih, ekonomskih, psiholoških, socioloških i drugih modaliteta u organskom sastavu simbioze cestovne infrastrukture i prometne sigurnosti.
Zajednička podloga većina predstavljenih tema zasnovana je nadolazećem Planu sigurnosti cestovnog prometa RH za razdoblje od 2021. do 2030. godine. Kontinuiran je to nastavak prijašnjih nacionalnih programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske, kao temeljnog dokumenta i platforme za podizanje razine sigurnosti cestovnog prometa u našoj državi. On u svom operativnom dijelu obuhvaća sve subjekte kojima je djelokrug rada na neki način vezan za sigurnost cestovnog prometa, dakle u njegovom provođenju sudjeluju ministarstva, stručne organizacije, strukovne udruge, udruge građana i svi ostali koji mogu dati doprinos postizanju spomenutog cilja. Naravno, za njegov uspjeh odgovornost dijele svi subjekti i dionici ove široke platforme. Radi se, dakle, o kontinuitetu donošenja ovog (šestog) strateškog dokumenta koji je donijela Vlada RH. Usklađen je sa svjetskim i europskim smjernicama zakonske regulative iz područja cestovne sigurnosti. U izradi ovog nacionalnog Plana, kojem je prethodilo e-savjetovanje, usvojena su dobra rješenja iz prethodnih programa, te pozitivna europska i svjetska iskustva. Zajedničko svim navedenim smjernicama je dostizanje cilja od 50 posto smanjenja smrtnog stradavanja i teškog ozljeđivanja sudionika u prometu do 2030. godine.

Planirano 190 aktivnosti

U istom dokumentu akceptirani su i ekonomski parametri prometne sigurnosti. Navedeni su i novčani iznosi tj. društveni trošak koji je posljedica prometnih nesreća u cestovnom prometu u razdoblju od 2010. do 2019. Za potrebe kvantificiranja troška ljudskog života stradalog u prometnoj nesreći, kao i troška teško ozlijeđenog korištena je svjetski priznata metodologija UN-a, WHO-a i iRAP-a (The True Cost of Road Crashes: Valuing Life and the Cost of a Serious Injury, International Road Assessment Programme). Shodno predmetnoj metodologiji, utvrđeno je da je trošak poginulih te teško i lako ozlijeđenih osoba u spomenutom hrvatsko društvo stajao minimalno 76,8 milijardi kuna. Isto tako, godišnji troškovi prometnih nesreća Europske unije procjenjuju se na 280 milijardi eura, što čini dva posto BDP-a Europske unije. Europska unija u 2020. godini, okvir politike sigurnosti cestovnog prometa za buduće razdoblje od 2021. do 2030. godine, bazira na “pristupu temeljenom na sigurnosti sustava” (Safe System Approach).
Tijekom prošlog desetljeća pristup temeljen na sigurnosti sustava proizašao je iz najbolje prakse sigurnosti, a na globalnoj razini preporučuje ga i Svjetska zdravstvena organizacija. Pristup temeljen na sigurnosti sustava predstavlja cjeloviti pogled na sustav cestovnog prometa i međusobne interakcije između ceste, korisnika i vozila. Namijenjen je svim skupinama koje koriste cestovni sustav, uključujući vozače, motocikliste, putnike, pješake, bicikliste te vozače komercijalnih i teških vozila. S ciljem povećanja cestovne sigurnosti u Republici Hrvatskoj, u Drugom desetljeću sigurnosti planirano je 190 aktivnosti koje su kategorizirane u 13 područja djelovanja: Sigurna brzina, Vožnja bez utjecaja alkohola, droga i lijekova, Sigurna vožnja, Prevencija distrakcije vozača, Sigurnost aktivnih oblika prometovanja, Sigurnost motociklista i mopedista, Sigurnost profesionalnih vozača, Zaštita u vozilu, Sigurna infrastruktura, Sigurna vozila, Brze i učinkovite hitne službe, Jačanje kapaciteta prometne policije i inspekcijskih službi, Baza podataka i prikupljanje podataka. Aktivnosti su generalno svrstane u tri osnovne kategorije (edukacijske, inženjerske i zakonske) podijeljene u 71 mjeru. Sukladno cilju, naglasak Nacionalnog plana, pa tako i aktivnosti, je na edukaciji, tj. podjeli odgovornosti između korisnika, kreatora i upravitelja cestovne infrastrukture.

Predstavnici PGŽ

Tradicionalno, i na ovogodišnjem skupu sudjelovali su predstavnici Primorsko-goranske županije. Osim brojnih predstavnika tvrtki i institucija u domeni cestovnog prometa i logistike prezentirani su i stručni radovi. Predstavnici tvrtke Rijeka Plus, d.o.o. obradili su problematiku na temu smirivanja prometa na armiranobetonskim jastucima (Kirasić, Benčan). Autori su skrenuli pozornost na svakodnevno susretanje s problemima prebrze vožnje na gradskim ulicama koje redovno prijavljuju građani. Stručni tim spomenute tvrtke realizirao je istraživanja i analizu primjene odgovarajućih usporivača prometa. Rezultati su pokazali da je za kvalitetan odabir metode smirivanja prometa i uopće potrebe za postavom neke vrste usporivača, nužno prethodno mjerenje brzine u periodu od mjesec dana. U njihovom radu prikazani su rezultati mjerenja brzine sa statističkom obradom i način odabira vrste usporivača prometa u Gradu Krku. Kao najprimjernija mjera za smirivanje prometa na razmatranoj lokaciji pokazala se ugradnja usporivača prometa tipa Jastuk. U radu je prikazano dimenzioniranje Jastuka koji su projektirani kao prefabricirani armiranobetonski elementi s pigmentom te njihovo pravilno pozicioniranje na kolniku.
U radu pod naslovom Prilog evaluaciji Cost benefit analize u vrednovanju cestovne prometne infrastrukture (Baričević, Perić, Lisac) prezentirani su aktualni objekti kapitalne cestovne infrastrukture u Republici Hrvatskoj u kontekstu opravdanosti njihove izgradnje implementacijom Cost benefit analize (CBA). Apostrofirana je neupitna generalna opravdanost izgradnje novih cesta glede povećanja kvalitete prometne usluge. Svaka nova prometnica potiče razvoj područja kroz koja prolazi, a posredne koristi realiziraju se kroz nove investicije, demografske učinke, politiku zapošljavanja, revitalizaciju pojedinih djelatnosti, viši stupanj prometne sigurnosti i dr. CBA kao metoda uključuje razmatranje financijskih povrata projekta, a većina podataka o troškovima i koristima projekta dobiva se relativno detaljnom financijskom analizom. Svaka neovisna varijabla na koju se reflektira promjena rezultira s nekim zadanim udjelom u analizi projekta, te je kritična varijabla i treba je ocijeniti što je pouzdanije moguće.
Spomenuti su projekti izgradnje Pelješkog mosta, Splitske zaobilaznice, dovršetak koridora Vc kroz Hrvatsku, izgradnja druge cijevi tunela Učka i dr. Poseban naglasak je stavljen na buduću državnu cesta DC 403 od čvora Škurinje do luke Rijeka. Neovisno o postulatima CBA i kvantificiranju troškova, riječ je o najskupljoj cestovnoj investiciji u Hrvatskoj (152 milijuna kuna po kilometru, bez PDV-a). Međutim, za funkcioniranje budućeg kontejnerskog terminala na zagrebačkoj obali ima presudnu ulogu, jer ne može dobiti uporabnu dozvoli bez njezine konačne realizacije!

Delegacija Županijskog savjeta na skupu u Rovinju: Barišić, Lisac, Baričević, Maršanić, Ordulj

Čvrsto pozicioniranje

Inače, trodnevni Program seminar Ceste 2022. obuhvatio je 44 izlaganja u širokom interdisciplinarnom, međusektorskom spektru svih znanstvenih i stručnih disciplina koje obuhvaćaju kompleksnu problematiku prometa na cestama. Posebnu pozornost i interes izazvala je panel diskusija na temu: Jesmo li spremni na implementaciju izmijenjene europske direktive o sigurnosti na cestama?
Brojnim drugim raznovrsnim raspravama ova stručno-komercijalna manifestacija čvrsto se pozicionirala na karti međunarodnih referentnih skupova u kontinuiranom slijeđenju traga inovacijskog i propulzivnog pristupa na području sigurnosti i kulture cestovnog prometa. Između ostalog, apostrofirala se i važnost specijalističkog obrazovanja i usavršavanja u domeni ekspertnih istraživanja gradnje i održavanja prometne infrastrukture, eksploataciji prijevoznih sredstava, IT sektora u cestovnom prometu, i dr. Njegova tematska orijentiranost usmjerena je na razvoj teorijskih i praktičnih postavki, objavljivanje rezultata bazičnih i primijenjenih istraživanja, u aktivnostima, djelatnostima, procesima i interakcijama svih subjekata cestovnog prometa. Visoki dometi održanih rasprava i pozitivna energija jamac su održive realizacije zacrtanih ciljeva s uvjerenjem za nastavak tradicije održavanja ovog seminara.