Rasvjeta na vozilu nije tek formalna zakonska obveza, već jedan od temeljnih elemenata aktivne sigurnosti u prometu. Pravilna uporaba svjetala omogućuje pravodobno uočavanje vozila, bolju procjenu udaljenosti i smjera kretanja te smanjuje rizik od prometnih nesreća. Unatoč tome, praksa pokazuje da velik broj vozača ne koristi odgovarajuća svjetla, osobito u uvjetima smanjene vidljivosti. Najčešća pogreška odnosi se na oslanjanje isključivo na dnevna svjetla u situacijama kada su nužna kratka svjetla, čime se ozbiljno ugrožava sigurnost svih sudionika u prometu.
Zakonski okvir uporabe svjetala
Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje da od 1. studenoga do 31. ožujka motorna vozila tijekom vožnje danju moraju imati uključena dnevna ili kratka svjetla. Za motocikle i mopede obveza je stroža – kratka svjetla moraju biti uključena tijekom cijele godine, neovisno o vremenskim ili svjetlosnim uvjetima.
Važno je naglasiti da se dnevna svjetla smiju koristiti isključivo danju i samo u uvjetima dobre vidljivosti. Čim nastupi sumrak ili noć, kao i u slučaju kiše, magle, snijega ili vožnje kroz tunel, obvezno je uključiti kratka svjetla. U takvim okolnostima dnevna svjetla više ne ispunjavaju sigurnosnu funkciju.
Svrha i razvoj dnevnih svjetala
Dnevna svjetla uvedena su kako bi povećala uočljivost vozila u prometu, osobito u zemljama sjeverne Europe gdje su svjetlosni uvjeti često nepovoljni, a dani kratki. Njihova funkcija nije osvjetljavanje kolnika, već označavanje prisutnosti vozila drugim sudionicima u prometu.
Brojna istraživanja pokazala su da dnevna svjetla doprinose ranijem uočavanju vozila, osobito pri izlasku iz sjene ili u promjenjivim svjetlosnim uvjetima. Zbog toga su postala standardna oprema na modernim vozilima, a u nekim državama, poput Kanade, njihova je ugradnja obvezna već desetljećima.
Važno je pritom istaknuti da dnevna svjetla rade isključivo na prednjem dijelu vozila i nemaju stražnju komponentu, što predstavlja njihov glavni sigurnosni nedostatak u lošim vremenskim uvjetima.
Razlika dnevnih i kratkih svjetala
Razlika između dnevnih i kratkih svjetala često se podcjenjuje. Dok su dnevna svjetla aktivna samo sprijeda, kod uključenih kratkih svjetala istodobno rade i prednja i stražnja svjetla, čime vozilo postaje jasno vidljivo iz svih smjerova.
U uvjetima kiše, magle ili sumraka vozilo koje koristi isključivo dnevna svjetla može biti gotovo nevidljivo vozačima koji dolaze iza njega. U takvim situacijama pravodobno uključivanje kratkih svjetala ima izravan utjecaj na sigurnost.
U većini modernih vozila dnevna se svjetla automatski uključuju pokretanjem motora, a njihov rad ovisi o proizvođaču i modelu vozila. Današnji sustavi često koriste LED tehnologiju, koja je energetski učinkovita i vizualno prepoznatljiva.
Međutim, automatizacija ne znači potpunu pouzdanost. Sustavi ne reagiraju uvijek ispravno na sve vremenske i svjetlosne uvjete, a dodatnu zbunjenost stvara stalno osvijetljena instrumentna ploča u novijim vozilima. Vozač tada može pogrešno zaključiti da su kratka svjetla uključena, iako to nije slučaj.
Zbog toga se nerijetko događa da vozači tek tijekom tehničkog pregleda postanu svjesni načina rada rasvjete na vlastitom vozilu.
Duga svjetla i obveza prilagodbe drugim sudionicima
Duga svjetla koriste se za maksimalno osvjetljavanje ceste noću, posebno na neosvijetljenim cestama. Njihova primarna funkcija je da vozaču omoguće bolju vidljivost i uočavanje prepreka, znakova ili životinja na putu. Zakon jasno definira kada je vozač dužan prebaciti na kratka svjetla.
Prije mimoilaženja s drugim vozilom, vozač mora preći na kratka svjetla ako postoji rizik da dugim svjetlima zaslijepi vozača koji mu dolazi ususret. Isto vrijedi i dok se kreće iza drugog vozila – duga svjetla se moraju isključiti ako bi mogla zaslijepiti vozača ispred. Ako vozač vozilu koje dolazi ususret kratkim svjetlima naizmjenično pali i gasi duga svjetla kao upozorenje da mu zasljepljuju, i tada je obvezno preći na kratka. Preporučena udaljenost za prebacivanje je manja od 200 metara.
Kratka svjetla obvezno se koriste i u drugim situacijama koje mnogi vozači zaboravljaju. Primjerice, kada se vozilo približava pješacima, stoci ili divljim životinjama na cesti, ali i kada se vozi cestom uz plovni put ili pokraj željezničke ili tramvajske pruge. U svim ovim situacijama duga svjetla mogu zaslijepiti druge sudionike u prometu, a pravilna upotreba kratkih svjetala izravno povećava sigurnost.
Duga svjetla su izuzetno korisna, ali njihova snaga zahtijeva odgovorno korištenje. Pravilno paljenje i isključivanje dugih svjetala temelji se na procjeni situacije i poštivanju sigurnosnih pravila, čime se sprječavaju nesreće i zasljepljivanje drugih vozača.
Svjetla za maglu – kada i kako ih koristiti
U zimskim mjesecima na širem području Hrvatske magla je česta pojava i jedan od najopasnijih uvjeta za vožnju. Smanjena vidljivost i otežana procjena udaljenosti drugih vozila povećavaju rizik od nesreća, osobito na brzim cestama ili u prometnim gužvama. Srećom, za takve situacije postoje svjetla za maglu, poznata i kao maglenke.
Prednje maglenke smještene su nisko, u kutovima vozila, i njihova snop svjetla doseže do oko 35 metara, osvjetljavajući rub ceste i pomažući vozaču da bolje vidi put i prepreke u neposrednoj blizini. Prednja svjetla mogu biti bijele ili žute, dok stražnja maglenka svijetli crveno kako bi vozilo bilo vidljivo vozačima koji dolaze iza.
Zakon o sigurnosti prometa na cestama jasno propisuje kada se smiju koristiti: po magli na motornim i priključnim vozilima moraju biti uključena kratka svjetla, svjetla za maglu ili oba istovremeno. Stražnja svjetla za maglu smiju se koristiti isključivo u uvjetima smanjene vidljivosti, poput guste magle, kako bi se izbjeglo zasljepljivanje drugih vozača u normalnim uvjetima.
Pravilno korištenje maglenki značajno povećava vašu vidljivost i sigurnost, ali je važno zapamtiti da one ne zamjenjuju kratka svjetla – koriste se kao dodatak u posebnim uvjetima.
Odgovornost je na vozaču
Iako suvremena vozila nude sve naprednije sustave rasvjete, konačna odgovornost za pravilnu uporabu svjetala uvijek ostaje na vozaču. Dnevna svjetla imaju svoju ulogu, ali nisu univerzalno rješenje za sve uvjete vožnje.
Pravodobno uključivanje kratkih, dugih i svjetala za maglu nije stvar navike ili osobne procjene, već osnovni preduvjet sigurnog sudjelovanja u prometu. Vidjeti i biti viđen ostaje jedno od temeljnih pravila prometne kulture.




