Učenici Prometne škole analizirali su kroz projekt “Rijeka – kulturni grad u prometu” ponašanje vozača i pješaka na nesemaforiziranim pješačkim prijelazima
Proveden je i drugi dio projekta namijenjenog učenicima drugog i trećeg razreda Tehničara cestovnog prometa “Rijeka – kulturni grad u prometu”. Ciljevi projekta su utvrditi nivo prometne kulture sudionika u prometu, kreiranje stvarne slike o ponašanju pješaka i vozača te definiranje pozicije Rijeke kao kulturnog grada u prometu. Projekt je važan jer se teoretsko znanje primjenjuje u praksi odnosno u stvarnim situacijama. Nositelj projekta je nastavnik Bojan Petran.
Projekt se realizira u dva dijela. Prvi dio sastoji se od rada na terenu koji obuhvaća praćenje vozača kao i ponašanje pješaka koji žele prijeći pješački prijelaz. Učenici su podijeljeni u dvije grupe. Jedna grupa prati i bilježi ponašanje vozača dok druga grupa istovremeno prati i bilježi ponašanje pješaka. Praćenje se obavlja na jednoj lokaciji u vremenu od 13 do 14 sati na nesemaforiziranom raskrižju, a podaci se bilježe u anketne listiće. U lipanjskom dijelu projekta sudjelovalo je osmero učenika: Sanjin Perkić, Leon Škapul, Ivor Tadejević, Marin Turina (3.TC) te Ermin Bašić, Marko Gaparović, Ena Terzić i Tara Vučković (2. TC). Nadgledali su ponašanje vozača i pješaka na dva pješačka prijelaza. Jedan je u Ulici žrtava fašizma (kod OŠ Nikole Tesla i bolnice Medico), a drugi na lokaciji Riva – Splitska ulica.
Što su utvrdili učenici? Kod navika vozača kroz godine nije bilo većih odstupanja. Vozači su se ponašali po istom obrascu, propuštali su pješake ali ne u mjeri kojom bismo mogli iskazati zadovoljstvo. Najnovija akcija je prvi put utvrdila da je propuštanje pješaka češće nego inače. To je dobar znak u navikama ponašanja vozača. Ono što je još uvijek česta pojava na pješačkim prijelazima jest nedostatak komunikacije između vozača i pješaka. Pješaci često na pješačkom prijelazu ne gledaju u vozača već u mobitel ili koriste mobitel za razgovor ne obraćajući pažnju na promet oko sebe. Vozači za vrijeme dok propuštaju pješaka gledaju u mobitel. Kad se uspostavi kontakt pješaka i vozača, često se kulturno zahvali na propuštanju.
Riječka Prometna škola je do sada prikupila dovoljno podataka o ponašanju vozača i pješaka, stoga učenicima izlazak na teren služi kao vježba praktičnog dijela projekta te kako bi se učenicima približila struka kroz stvarne situacije u prometu.
Rezultati istraživanja mogu se koristiti kao korisna informacija javnosti s namjerom educiranja o sigurnom i kulturnom ponašanju u prometu. Mogu se distribuirati putem medija, objavom podataka na mrežnim stranicama Prometne škole, društvenim mrežama, a rezultati projekta mogu se prezentirati članovima Županijskog savjeta za sigurnost prometa na cestama Primorsko-goranske županije.
Važan dio projekta je analiziranje dobivenih podataka. Rezultati prikupljeni na terenu usporedit će se sa službenim podacima MUP-a te utvrditi sličnosti ili razlike. Utvrdit će se utječu li pojedine kategorije vozača na pješake i obrnuto te analizirati njihovu prometnu kulturu.