AktualnostiSigurnost prometaUvođenje obvezne kacige za e-romobile kontraproduktivno!?

prije 2 mjeseca1096 min

Prometni stručnjak Željko Marušić iznio je zanimljive primjedbe na obvezu uvođenja kacige za e-romobile

Prometni stručnjak Željko Marušić iznio je zanimljive primjedbe na obvezu uvođenja kacige za e-romobile propisanu izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Smatra da se radi o štetnoj odredbi, nestručnoj odluci kojom se zanemaruju negativni efekti.
Za smanjenje gužvi te povećanje sigurnosti (manje ozlijeđenih i poginulih) u cestovnom prometu električni skuteri stigli su kao “dar s neba”. Oni koji shvate kako na posao ili bilo kojim drugim razlogom kroz grad mogu ići električnim romobilom umjesto automobilom, izravno smanjuju prometne gužve, zagađenja i sigurnosne rizike, piše Marušić za Autoportal.

Električni su romobili već pet godina aktivni u cestovnom prometu, čime su sigurno, posredno spasili desetke života i spriječili stotine ozljeđivanja. Pritom niti jedan romobilist nije poginuo (!), a zabilježeno je tek nekoliko ozljeđivanja. Pobogu, pa zašto mijenjati u ograničavati nešto što je zaslugom razvoja tehnologije, naprednih baterijskih i elektromotornih sustava, došlo u naš prometni sustav (koji je daleko od savršenoga) te unijelo bitna poboljšanja protočnosti, ekologije i sigurnosti, pita se Marušić.
Takva je odredba zasad donesena samo u nekoliko europskih zemalja: Danskoj, Španjolskoj, Norveškoj (za starije od 15 godina)…, ali njihovi su cestovni prometni sustavi i uvjeti bitno različiti i organiziraniji od našeg, prvenstveno zbog neusporedivo bolje riješenog javnog gradskog prometa. Stoga je odluka o obvezi korištenja zaštitne kacige za vozače električnih romobila u hrvatskom cestovnom prometu nelogična, kontraproduktivna i štetna, dakle nestručna, iz sljedećih razloga:

U romobiliste, u gradskom cestovnom prometu sudjeluju i pješaci, vozači i putnici u automobilima te biciklisti. Svima bi njima zaštitna kaciga koristila u slučaju nesreće, čak i više nego romobilistima, ali ipak, iz sustavnih razloga (opravdano) nije propisana. Biciklistima je, zbog dinamike pada preko volana, glava prva na udaru, a romobilistima prvo stradaju noge, potom ruke. Kod naleta vozila na pješaka, kaciga bi im često bila spasonosna, a pri prevrtanju automobila kacige bi bile vrlo korisne za sve osobe u automobilu (zbog toga su obvezne u utrkama). Zašto se za njih ne propisuju zaštitne kacige?!

Obveza nošenja kacige na električnom romobilu mnoge će demotivirati da počnu koristiti to spretno, učinkovito i korisno prijevozno sredstvo (obveza nošenja kacige dodatna je logistička obveza, a vožnju čini manje ugodnom), koje ne treba parkirno mjesto te će se gradom nastaviti voziti automobilima i motociklima, povećavajući gužve te nužno ulazeći u rizične situacije s drugim vozilima i pješacima. Dakle, povećat će se gužve te posredna stradavanja u cestovnom prometu.

Znatno će se otežati poslovanje iznajmljivača električnih romobila i skutera, što postaje važan segment urbane i turističke ponude. Osobe koje žele iznajmiti električni romobil rijetko sa sobom nose zaštitnu kacigu, a malo će tko poželjeti staviti kacigu koju je prethodno nosila znojna osoba. Nekima će opcija biti iznajmljivanje automobila…

Pametnome dosta! Očekujemo da predlagač, dodatnom uredbom, povuče kontraproduktivnu i štetnu odredbu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama o obvezi nošenja kacige na električnim romobilima.
Istodobno bi trebalo početi davati ciljane stimulacije za kupnju električnih romobila, prvenstveno onima koji se odluče za trajno odricanje od korištenja automobila u gradu, odnosno povlaštenog parkinga. Korištenje električnih romobila, koji su za učinkovitost, protočnost i sigurnost prometa u urbanim sredinama došli kao dar s neba, treba promicati, a ne sputavati. zaključuje Marušić.