AktualnostiPrometna infrastrukturaSajam Transport&Logistic 2025 u Münchenu

prije 1 tjedan8713 min

Umjetna inteligencija u fokusu najvećeg svjetskog sajma logistike i prometne sigurnosti

Prof.dr.sc. Hrvoje Baričević

Sajam Transport&Logistic 2025, održan od 2. do 5. lipnja u Münchenu, ponovno je potvrdio svoj status najvećeg svjetskog događanja u sektoru prometne sigurnosti, logistike, mobilnosti, IT-a upravljanja opskrbnim lancem i dr. S rekordnih 2.722 izlagača iz 73 zemlje te više od 77 tisuća posjetitelja iz više od 130 zemalja, ovogodišnje izdanje donijelo je snažan zamah industriji u vremenu globalnih problema i eksponencijalnih tehnoloških trendova. Udio međunarodnih izlagača porastao je na 65 posto – sa 60 posto u odnosu na 2023. godine. Sajam je tako rastao ne samo u pogledu prostora i broja sudionika, već i u svojoj globalnoj prisutnosti. Naglašavajući političku i gospodarsku važnost transportne industrije, službeno ga je otvorio novi njemački savezni ministar prometa, Patrick Schnieder naglašavajući nastup vodećih svjetskih operatera transporta i logistike u svim granama prometa s totalnom ekspanzijom intermodalnih servisa. Obilježila ga je i zavidna marketinška inventivnost, ali uvijek i u fokusu svih interesa je uravnoteženi odnos između profita i optimalne prometne sigurnosti.

Fokus tehnologija, održivost i umjetna inteligencija

U meritumu sajmenog programa bile su digitalne platforme i rješenja temeljena na umjetnoj inteligenciji. Poseban naglasak stavljen je na digitalizaciju, kibernetičku sigurnost i održive pogonske sustave. Transport&Logistic 2025 jasno se fokusirao na transformaciju industrije prema većoj digitalizaciji, održivosti i inovacijama. S obzirom da velike tvrtke već intenzivno koriste AI zainteresiranoj publici bili su prezentirani brojni primjeri iz prakse, ali se posebno posvetila pozornost i nužnosti da mala i srednja poduzeća počnu razmišljati ili odlučnije primjenjivati AI u praksi. U bogatoj paleti sofisticiranih uređaja u domeni IT-a potrebno je izdvojiti tahografsku opremu, informatički podržanoj mjernoj tehnologiji koja je proteklih godina bila podvrgnuta temeljitoj evaluaciji glede usklađivanja sa standardima visokorazvijenih zemalja Europe. Uređaj za bilježenje svih relevantnih parametara u vožnji, a koji se proizvodi, ispituje, kalibrira, certificira i ugrađuje uglavnom u komercijalna vozila, podvrgnut je strogoj zakonskoj i administrativnoj kontroli. Njegova temeljna funkcija je digitalna obrada podataka u svrhu jednostavnijeg i bržeg detektiranja vozačevih aktivnosti i njegove bolje zaštite. Osim vođenja evidencije radnog vremena vozača, transportnim menadžerima omogućena je bolja kontrola u eksploataciji i upravljanju voznim parkom. Slijedom njegovog kontinuiranog usavršavanja prema programu TachoPlus ScanT (vodećeg njemačkog proizvođača TachoPlus GmbH) izvediva ja automatska analiza, manualne korekture i direktna pohrana u bazu podataka s brzinom obrade sve većeg broja tahografskih listova u jedinici vremena. Nova tehnološka rješenja nude korištenje signala iz ABS sustava, GPS protokola ili bilo kojeg drugog informacijskog servisa po izboru korisnika. Tvrtka Siemens VDO nudi i alternativna rješenja za praćenje i racionalniju eksploataciju voznih parkova, lociranje, navigaciju i komunikaciju između sudionika u prijevozu. Proširene i kompleksnije verzije baznih modela uređaja za zapisivanje podataka o vozačima i vozilima putem računala FM 200 snimaju strukturu radnog vremena, trenutnu poziciju vozila, uz pomoć EDM-a registriraju stvarnu potrošnju goriva.

Nestaju i nastaju

Spomenuta tvrtka TachoPlus i dalje u ponudi ima revidirani paket instruktivno-konzultativnog priručnika za teoretsku i praktičnu pripremu vozača i pratećeg stručnog osoblja s pretencioznim nazivom – TachoPlus akademija. Također, prezentirane su bogate kolekcije navigacijskih uređaja mnogih etabliranih tvrtki uvijek su u centru pozornosti kako amatera, tako i profesionalaca. Bespoštedno tržišno nadmetanje permanentno oscilira, te se pojavljuju novi ili nestaju etablirani akteri koji su obilježili povijest autonavigacijskih tehnologija. Konstanta koja prati muenchensku megamanifestaciju dostignuća u industriji transporta i prometa jesu markentingom i vrhunskim dizajnom osmišljene poruke, te vizualna identifikacija, odnosno sve što neupitno efikasno stiže do potencijalnog korisnika: “Štedimo Vaše vrijeme i gorivo”, “Kompetencija, fleksibilnost, poslovnost- mi smo na kursu!”, “Modularno upravljanje voznim parkovima – otvoreni za budućnost!”…

Transport&Logistic je sajam na kojem tvrtke iz cijelog svijeta izlažu svoja nova vozila za logistiku – mnoga su ove godine bila električna. Iako mnoga SME poduzeća nemaju vlastite AI timove ili infrastrukturu, danas postoje pristupačne AI-as-a-Service platforme koje omogućuju brzu primjenu bez velikih ulaganja. Korištenjem tih alata, moguće je značajno unaprijediti planiranje ruta, optimizirati zalihe ili automatizirati procese. Apostrofirano je da umjetna inteligencija već sada pomaže u rješavanju složenih izazova, poput predviđanja potražnje ili smanjenja emisija CO₂, što je sve važnije s obzirom na ESG standarde i pritiske na održivost. “AI nije rezerviran samo za velike – danas i mali mogu postati pametni”, jedna je od poruka zabilježena od strane promatrača. Praktični primjeri, poput rješenja Omnistics koje nudi Fraunhofer IML, pokazali su kako se konkretna AI rješenja mogu uvesti postupno, počevši od jedne funkcije, poput procjene troškova dostave, pa sve do šire optimizacije lanca opskrbe, uz podršku sigurnosnih protokola.

Kako zadržati zaposlenike?

Ovaj Sajam već je tradicionalno mjesto akvizicije mladih, ambicioznih stručnjaka i znanstvenika, s porukom i pitanjem: kako zadržati postojeće (dobre) zaposlenike? Izlagači kao potencijalni poslodavci te konferencijski program s ekspertima iz znanosti i prakse čine ovaj međunarodni sajam logistike, mobilnosti, IT-a i upravljanja opskrbnim lancem središtem za teme vezane uz ljudske resurse i menadžment. Sajam je u potpunosti posvećen budućnosti prometnih tehnologija i prometne sigurnost kao zajedničke kulturološke paradigme. A kako je ta budućnost nezamisliva bez ljudi, sajam se sve više bavi i budućnošću ljudi koji opslužuju taj ogromni sustav. To se odražava u brojnim temama vezanima uz ljudske resurse u  konferencijskom programu i posebnim izložbenim zonama, naglasio je Robert Schönberger, globalni voditelj ove manifestacije.

Ovogodišnji Transport&Logistic je snažno istaknuo nedostatak kvalificiranih kadrova kao jedno od glavnih ograničenja u industriji prometa i transporta. Analiza raspoloženja pokazala je da gotovo polovica logističkih tvrtki vidi manjak radnika kao prepreku razvoju, što dodatno potiče usvajanje automatiziranih i AIpodržanih rješenja. Također se jasno deklarira potreba za boljom edukacijom, privlačenjem mladih i unapređenjem uvjeta rada kako bi se osigurala stabilnost buduće radne snage. Nota bene, preporučuje se korištenje “digitalnih kanala i društvenih mreža na ciljane skupine mladih ljudi i stvaranje atraktivnog imidža logističke industrije”, te “promoviranje moderne tehnologije i mogućnosti razvoja karijere unutar sektora prometne sigurnosti”, fleksibilno radno vrijeme, ulaganje u brigu o zdravlju zaposlenika, edukacije. Također i stvaranje inkluzivnog okruženja kao prednosti za privlačenje široke baze talenata, te otvorenost za različite profile kandidata, uključujući žene, starije radnike i osobe s posebnim potrebama.

Transport&logistic i nadalje manifestira svu moć i širinu spoznaja o ulozi svjetske logističke industrije u što su uključeni brojni politički i gospodarski subjekti, multinacionalne kompanije, visokoškolske ustanove, nezavisni ekspertni timovi i dr. Prijestolnica Bavarske još je jednom ponudila glamurozni spektakl u kojem je simbioza znanosti i struke još jednom dokazala svoju praktičnu primjenu na području prometa i transporta.