Pitanje je jesu li postojeće kazne faktor odvraćanja
Novi snježni val aktualizirao je problem koji je već evidentiran ove zime, ali i proteklih zima. Na području Policijske uprave primorsko-goranske, na prometnicama kroz Gorski kotar za prošlog snježnog vala je zbog snježnih padalina i jakog vjetra nadležna služba proglasila zimske uvjete na cestama. U tom slučaju, zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim vozilima s priključnim vozilima. Sukladno tome, policijski službenici nadzirali su promet na cestama kako bi spriječili moguće zastoje i spriječili prometne nesreća, ali i stvorili uvjeta djelatnicima zimske službe da nesmetano čiste prometnice od snijega radi sigurnog prometa ostalih vozila. Za aktualnog snježnog vala tek je nekoliko kamiona ignoriralo zabranu.
Samovoljno zatvorenom dionicom
Problem je za prvog snježnog vala nastao kad je policija, obavivši svoj posao, otišla s punkta gdje su parkirani kamioni čekali kraj proglašenja zimskih uvjeta. Dio vozača samovoljno je nastavio putovanje dionicom zatvorenom za promet kamiona s prikolicom. Policija je morala ponovno intervenirati. Policijski službenici Policijske postaje Vrbovsko na autocesti A6, između čvora Bosiljevo II i čvora Kikovica iz prometa su isključili 90 teretnih vozila. U pratnji policije u nekoliko je navrata organiziran konvoj ovih vozila do odmorišta Vukova Gorica, a dio se samostalno vratio u smjeru Zagreba. Tijekom trajanja zimskih uvjeta u snježnom valu u studenom, policija je sveukupno sankcionirala 40 vozača teretnih vozila. Na ovoj dionici kršenje odredbi Zakona o sigurnosti prometa na cestama utvrđeno je kod ukupno 33 vozača teretnih vozila, koji su novčano sankcionirani zbog nepoštivanja prometnog znaka zabrane prometa za teretne automobile s priključnim vozilom.
Isto tako, na ulazu na autocestu A6, na čvoru Kikovica policijski službenici Postaje prometne policije Rijeka su zbog istovrsnog prekršaja sankcionirali sedam vozača teretnih vozila.
Srećom, za vrijeme zimskih uvjeta nisu evidentirane prometne nesreće, niti je bilo zastoja u odvijanju prometa. Policija poziva vozače da se prije putovanja pravovremeno informiraju o vremenskim prilikama i stanju na cestama te radi svoje osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika u prometu poštuju postavljenu prometnu signalizaciju i koriste propisanu zimsku opremu, apel je PU primorsko-goranske.
Visina kazni
Upućeni u temu smatraju da se zabrane prometovanja za zimskih uvjeta ignoriraju zbog relativno niskih kazni. Koliko iznose kazne za takve prekršaje? Novčane kazne za prekršaje vozača teretnih automobila koji se kreću cestom na kojoj je kretanje te kategorije zabranjeno propisane su čl. 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Vozač će platiti kaznu od 1.000 kuna.
Ako se utvrdi da je za prekršaj odgovorna i tvrtka u kojoj je vozač zaposlen onda se novčana kazna za odgovornu osobu kreće od 1.500 do 5.000 kuna. Novčana kazna za pravnu osobu ili fizičku osobu obrtnika kreće se od 5.000 do 15.000 kuna.
Ako je kretanje određene kategorije vozila zabranjeno postavljenim prometnim znakom, kazna je propisana člankom 12. ZSPC-a, a iznosi 500 kuna za vozača. Ako se utvrdi da je za taj prekršaj odgovorna i tvrtka u kojoj je vozač zaposlen onda se novčana kazna za odgovornu osobu kreće od 1.500 do 5.000 kuna dok kazna za pravnu osobu ili fizičku osobu obrtnika iznosi od 5.000 do 15.000 kuna.
Jasna signalizacija
Što kažu u Hrvatskim autocestama, koje gospodare zimskom dionicom kroz Gorski kotar, o ignoriranju zabrane na dionici na kojoj su proglašeni zimski uvjeti?
“Proglašenje zimskih uvjeta regulirano je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama. Kod nastajanja zimskih uvjeta zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnih vozila s priključnim vozilom, dok ostala vozila moraju koristiti zimsku opremu. U konačnici to znači da u vremenu kad su na autocesti proglašeni zimski uvjeti ne smiju prometovati samo teretna vozila s priključnim vozilom (tegljači i prikoličari) dok ostala vozila poput osobnih vozila, teretnih vozila bez priključnih vozila, autobusi i dr., prometuju uz uporabu zimske opreme i za iste nema zabrane prometovanja. Dakle, autocesta u tom slučaju mora biti prohodna i mora biti otvorena za promet svih vozila osim onih kojima je nastupila zabrana.
Sukladno svojoj ingerenciji i ovlastima, djelatnici HAC-a reguliraju promet isključivo postavljanjem odgovarajuće prometne signalizacije koja jasno upozorava na trenutno stanje na autocesti. Osim toga sve informacije o stanju na cestama objavljuju se na mrežnoj stranici www.hac.hr ili www.hak.hr u realnom vremenu. U slučaju izvanrednih situacija u prometu sve obavijesti šalju se putem prometnog servisa HAK-a, stoga uvijek apeliramo na korisnike o važnosti uključenja radioprijamnika u sustav informiranja o stanju u prometu (RDS). Također korisnicima je na raspolaganju 24 sata besplatan info telefon 0800 0422”, objašnjavaju u HAC-u.
Autocesta se ne može fizički zatvoriti za kamione
Zanimalo nas je postoji li mogućnost fizičkog zatvaranja autoceste za teretna vozila s priključnim vozilom u slučaju proglašenja zimskih uvjeta.
“Fizičko onemogućavanje prolaska pojedinih vozila, odnosno izdvajanje vozila iz prometa kojima je nastupila zabrana nije u ingerenciji HAC-a. HAC kao upravitelj u izvanrednim okolnostima, a sve prema Zakonu i Pravilniku, fizički zatvara pojedine dionice autoceste i to pomoću prometne signalizacije, ali tada se u cijelosti obustavlja promet za sva vozila”, objašnjavaju u Hrvatskim autocestama.
FOTO kamere HAK