Na konferenciji Ceste 2025. u Rovinju dr. sc Ivica Barišić i Tomislav Šepić izložili su znanstveni rad “Izazovi u provedbi aktivnosti za povećanje sigurnosti djece biciklista u prometu”. U radu se daje pregled zakonske regulative i stanja u praksi vezane za edukaciju i sudjelovanje djece biciklista u prometu. Dat je pregled aktualnog stanja sigurnosti djece biciklista i vozača električnih romobila u prometu. U radu je posebna pozornost posvećena izazovima sa kojima se susreću pojedini dionici u sustavu prilikom provedbi aktivnosti za osposobljavanje djece za samostalno i sigurno upravljanje biciklom u prometu.
Temeljni zakon koji uređuje pitanja pravila i ponašanja u prometu, kao i čitav niz drugih elemenata bitnih za sigurno odvijanje prometa je Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Vezano za stjecanje prava na upravljanje vozilima, u dijelu koji se odnosi na bicikliste, u članku 215. Zakona stoji:
(1) Biciklom i osobnim prijevoznim sredstvom u prometu smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina
(2) Djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda, smiju samostalno upravljati biciklom na cesti, a druga djeca s navršenih devet godina samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina
(3) Program osposobljavanja za vožnju biciklom, program biciklističkog ispita i obrazac potvrde iz stavka 2. ovoga članka propisuje ministar nadležan za poslove obrazovanja
U člancima 112-114 Zakona propisana su pravila za promet bicikala i osobnih prijevoznih sredstava. Iz navedenog proizlazi da dijete koje je navršilo 14 godina, sukladno zakonu, može sudjelovati u prometu biciklom i osobnim prijevoznim sredstvom bez da je prošlo ikakvu prethodnu edukaciju ili obuku. Prema zakonu djeca do 14 godine starosti ne smiju samostalno upravljati biciklom u prometu ukoliko ne posjeduju Potvrdu o osposobljenosti za upravljanje biciklom. Može se postaviti pitanje: koliko dijete koje je navršilo 14 godina života bolje poznaje prometne propise da bi moglo samostalno upravljati biciklom u prometu, bez prethodnog osposobljavanja, od djeteta sa 13 i pol godina. Naravno da ne poznaje, stoga bi trebalo učiniti sve da djeca prije sudjelovanja biciklom ili osobnim prijevoznim sredstvom u prometu na cestama prođu odgovarajuću edukaciju i osposobljavanje za sigurno upravljanje biciklom i električnim romobilom, neovisno o dobnoj granici.
Nerijetko smo svjedoci kakve opasne situacije na cestama izazivaju neoprezni biciklisti ili vozači osobnih prijevoznih sredstava, posebice djeca. Na žalost, sve češće se događaju prometne nesreće za koje u nekim slučajevima odgovornost nose i sama djeca vozači. Za takve opasne situacije u prometu i nesreće djece biciklista posredno su odgovorni i njihovi
roditelji, škole i cijeli sustav koji im nije osigurao odgovarajuću edukaciju za sigurno upravljanje biciklom i osobnim prijevoznim sredstvom.
Stanje sigurnosti djece biciklista i vozača e-romobila
U Biltenu o sigurnosti cestovnog prometa 2023. koje izdaje MUP stoji da je od ukupnog broja evidentiranih prometnih nesreća (59.451) tijekom 2023. godine prema vrsti vozila, udio bicikla iznosio je 1.385 nesreća (2,3%), od ukupnog broja nesreća sa poginulim osobama (470) broj nesreća sa biciklom iznosio je 14 (3,0%), dok je od ukupnog broja nesreća sa ozlijeđenima (16.498) broj nesreća sa sudjelovanjem bicikla iznosio 1.145 (6,9%).
Prema statistici, tijekom 2023. godine vozači bicikla skrivili su ukupno 827 prometnih nesreća (2,5% od ukupnog broja nesreća), od čega 5 prometnih nesreća sa poginulima (2,1 % od ukupnog broja nesreća) i 687 nesreća sa ozlijeđenima (6,8 % od ukupnog broja), dok su preostale sa materijalnom štetom.
Tijekom 2023. godine djelatnici policije tijekom nadzora utvrdili su prekršaje od strane vozača bicikla ili zaprežnog vozila (tako se vodi statistika) u ukupnom broju od 2.222 prekršaja. Prema podacima iz Biltena u razdoblju 2014.-2023. godine u Republici Hrvatskoj smrtno je stradalo 205 vozača bicikla, teške ozljede zadobilo je 3.135 vozača bicikla, a lakše ozljede 7.017 biciklista.
Kada se analiziraju podaci o nastradalim vozačima bicikla do 14 godina, koji prema Zakonu ne bi smjeli sudjelovati u prometu do 9 godina, a od 9 godina sa položenim ispitom ili u pratnji, podaci pokazuju da je u razmatranom periodu smrtno stradalo desetero djece kao vozači bicikla. U istom periodu broj smrtno stradalih biciklista u dobi od 14-18 godina koji prema Zakonu smiju sudjelovati u prometu bez ograničenja iznosi 7 poginulih biciklista.
Stradavanja na e-romobilima
U zadnje vrijeme svjedoci smo “epidemije” stradanja, posebice mladih i djece na električnim romobilima. Ovo je tema koju, na žalost, mnogi roditelji podcjenjuju, a iznimno je važno imati realan pogled na nju i shvatiti potencijalne rizike i opasnosti. Prema raspoloživoj statistici stradalih u prometu sa e-romobilima, u periodu od kada je njihov status zakonom reguliran, od srpnja 2022. do rujna 2024. godine evidentirana je 621 prometna nesreća. U tim nesrećama poginule su 4 osobe, svi poginuli bili su mlađi od 30 godina, a među njima je bilo i jedno dijete. Uz to je ukupno teško ozlijeđena 161 osoba, te lakše ozlijeđeno 320 osoba. Podaci za vremensko razdoblje od dvije godine i dva mjeseca dosta su zabrinjavajući.
E-romobil djeci je postao “in” i “fora”, “svi to imaju i voze, pa zašto ne mogu ja” pa veliki broj roditelja popuste pored takvim “argumentima” i kupe djeci e-romobil, a pitanje je jesu li svjesni odgovornosti koju oni donose? Uz to, cijena osnovnih modela e-romobila je relativno niska, dostupni su u svakom trgovačkom centru i na svakom portalu gdje se prodaje pribor za školu, reklamiraju se kao pokloni za blagdane i završetak školske godine. S druge strane, trgovcima je cilj što veća prodaja, sa proizvodom dolazi “uputa za rukovanje” i oni dalje sa time nemaju nikakve veze. Djetetu se tako u ruke daje “igračka” s kojom se ono aktivno uključuje u promet, uglavnom bez ikakvog prethodnog iskustva i edukacije i time izlaže značajnom riziku da ozljedi kako sebe, tako i ostale sudionike u prometu. Rezultati su nam na žalost vidljivi u svakodnevici.
Situacija je toliko eskalirala da je dr. Zenon Pogorelić, voditelj Klinike za dječju kirurgiju KBC Split, uputio javni poziv roditeljima da budu oprezniji i svjesniji aktivnosti svoje djece kada nisu kod kuće, s ciljem zaštite djece od ozbiljnih ozljeda ili, u najgorem slučaju, smrtnih ishoda.
– Molim roditelje da svojoj djeci ne dopuštaju vožnju romobila i motocikala. U našoj klinici suočavamo se s pravom “epidemijom” teških ozljeda koje dovode do trajne invalidnosti. Te ozljede su često šokantne i za nas, iskusne dječje kirurge, koji smo navikli vidjeti različite slučajeve. Ono što je donedavno bilo rijetkost, sada je postalo gotovo svakodnevica.
Svakodnevno primamo barem jedno dijete u dobi od 14 do 17 godina koje je zadobilo ozljede zbog pada s romobila ili motocikla. Govorimo o ozljedama poput rupture slezene i jetre, prijeloma bedrene kosti, lubanje, zdjelice i sličnih ozbiljnih ozljeda koje često ugrožavaju život. Nažalost, takvi su slučajevi postali naša realnost.
Uz ove tragične posljedice, potrebno je postaviti pitanje pravne sigurnosti sudionika u prometu koji pretrpe štetu ili ozljedu od strane vozača e-romobila i prava na pravičnu naknadu, odnosno odštetu. U današnjoj situaciji žrtva prometne nesreće koju je skrivio vozač e-romobila u potpunosti je prepuštena “dobroj volji” počinitelja (vozače e-romobila), ako je nema, oštećeniku ostaje samo pravni postupak sa zahtjevom za naknadu štete.
Što može napraviti društvo, škola, policija i svi koji su na bilo koji način dionici sustava? Uvijek i na prvom mjestu i najučinkovitija je: edukacija. Edukacija na svim razinama, posebice djece.
Kako povećati sigurnost djece biciklista
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama predviđena je provedba Programa osposobljavanja djece za upravljanje biciklom. Ministar obrazovanja je, temeljem Zakona, donio Odluku o donošenju programa osposobljavanja za upravljanje biciklom i biciklističkoga ispita. U toj odluci je definirano da se program provodi u osnovnim školama. Program učenici mogu pohađati i u ustanovama koje provode odgoj i obrazovanje djece i mladih i/ili organizaciju slobodnoga vremena djece i mladih koje ispunjavaju uvjete za izvođenje Programa.
Program se financira sredstvima koja će osigurati lokalna zajednica, autoklubovi, sponzori na lokalnoj razini, sredstvima Nacionalnoga programa sigurnosti cestovnoga prometa itd. Program je ponajprije namijenjen učenicima petog razreda osnovne škole koji se za njega opredijele, a u pravilu ga provodi učitelj tehničke kulture ili drugi učitelj koji je prošao odgovarajuću edukaciju agencije nadležne za odgoj i obrazovanje. Iznimno, u Program se može uključiti i učenik od šestog do osmog razreda koji se u isti nije mogao uključiti u petom razredu osnovne škole. Program se provodi u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, HAK-om i agencijom nadležnom za odgoj i obrazovanje. Program osposobljavanja za upravljanje biciklom u osnovnoj školi provoditi učitelj tehničke kulture ili drugi učitelj koji je ovlašten i obučen za provedbu Programa. Međutim, nigdje nije jasno definirana obaveza provođenja programa, nego je sve ostavljeno na dobru volju dionicima. Ne manje bitno, financiranje programa je također prilično široko postavljeno, što ostavlja mogućnost različitog tumačenja tko je za što nadležan i odgovoran. Rezultat takvog stanja jest da je broj škola koje provode Program izuzetno mali, i sve uglavnom ovisi o entuzijazmu pojedinih učitelja tehničke kulture. Predstavnici HAK-a iznijeli su poražavajući podatak o samo 2.500 djece koja u Hrvatskoj posjeduju potvrdu da su osposobljena za upravljanje biciklom. Prošle godine u Primorsko-goranskoj županiji niti jedno dijete nije položilo program osposobljavanja za upravljanje biciklom i biciklistički ispit, što je doista porazna činjenica.
Potrebno je istaknuti i odredbu koja se navodi u Program osposobljavanja, a koja nije u potpunosti usklađen sa Zakonom, a to su točke V. i VI, u kojima stoji:
“Program je ponajprije namijenjen učenicima V. razreda osnovne škole koji se za njega opredijele, a u pravilu ga provodi učitelj tehničke kulture ili drugi učitelj koji je prošao odgovarajuću edukaciju agencije nadležne za odgoj i obrazovanje.
Iznimno od točke V. u Program se može uključiti i učenik od VI. do VIII. razreda koji se u isti nije mogao uključiti u V. razredu osnovne škole.”
Prema citiranom, Program je namijenjen djeci sa 11 godina starosti i starijoj. Međutim, u članku 215., st. 2 Zakona stoji: “Djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda, smiju samostalno upravljati biciklom na cesti…”
Znači, djeca sa navršenih devet godina (učenici četvrtog razreda) prema Zakonu, mogu i trebaju proći program osposobljavanja, ali u Programu osposobljavanja za njih to nije predviđeno.
Apelira se na nadležna tijela da se ova situacija čim prije uredi, te da se omogući program osposobljavanja i za učenike sa navršenih devet godina koji će biti prilagođen njihovom uzrastu.
Osposobljavanje za bicikl
Činjenica je da se Program provodi u vrlo malom broju škola, pa stoga mnogi roditelji, iako to žele, nemaju mogućnost osigurati svome djetetu osposobljavanje za sigurno upravljanje biciklom u prometu i polaganje biciklističkog ispita.
Potrebno je pokrenuti inicijativu za izmjenu i dopunu postojeće regulative na način da se roditeljima osigura da mogu upisati svoje dijete u program osposobljavanja za upravljanje biciklom i polaganje biciklističkoga ispita koji bi se provodio u odgovarajućim ustanovama koje ispunjavaju uvjete za izvođenje Programa. Financiranje programa nije upitno, jer bi svaki odgovorni roditelj to podržao.
U Republici Hrvatskoj, na žalost još uvijek nije propisan službeni program osposobljavanja za upravljanje e-romobilima. Nedavno je u HAK-u predstavljen novi Priručnik za edukaciju djece “Postani siguran vozač bicikla i električnog romobila” koji može poslužiti kao dobra podloga za edukaciju djece vozača. Kada je u pitanju sigurnost u prometu, posebice sigurnost djece u prometu, morali bi se osigurati jasni, stabilni i trajni izvori financiranja, jasna prava i obaveze dionika, a ne da sve ovisi o dobroj volji, sponzorima ili donacijama. Također, potrebno je čim prije uvesti u kurikulum školskog obrazovanja više programa vezanog za prometni odgoj i sigurno sudjelovanje u prometu u svim razinama.
_______________________________________________________________________________________
Autori:
Dr.sc. Ivica Barišić, prof.str.st.
Tomislav Šepić, mag. ing. prom.