AktualnostiPrometPrometna infrastrukturaEU sredstvima modernizira se šest semaforskih raskrižja u Rijeci

prije 4 godine113513 min
https://zmigavac.hr/wp-content/uploads/2021/01/odernizira-se-šest-semaforskih-raskrižja-u-Rijeci.jpg

Ciklusi izmjene crvenih, žutih i zelenih signala, temeljem automatskog brojenja prometa, prilagođavaju se stvarnom broju vozila (količini prometa) koja prolazi kroz raskrižje

Danijel FRKA

Mehanizam Integrirana teritorijalna ulaganja (ITU) uspostavljen je u EU zbog bržeg pokretanja projekata u lokalnim sredinama, kojima se omogućava stvaranje povoljnog okruženja za razvoj poduzetništva, povećanje učinkovitosti sustava toplinarstva, obnova brownfield lokacija, povećanje zapošljavanja i turizma kroz unaprjeđenje kulturne baštine te porast broja putnika u javnom prijevozu. U financijskom razdoblju od 2014. do 2020. godine RH je dobio na raspolaganje kroz ITU mehanizam 345,3 miliijuna eura za sedam gradova koji su nositelji projekata za svoju urbanu aglomeraciju ili područje. Zagreb tako na raspolaganju iz fondova EU ima 114,9 milijuna eura, Split 46,6, Rijeka 43,7, Osijek 34,6, Zadar 22,8, Slavonski Brod 20,9 te Pula 19,8 milijuna eura. Velik dio projekta već je ugovoren i krenuo s realizacijom. Tijekom 2018. i 2019. godine objavljeno je blizu 30 poziva ukupne vrijednosti iznad 800 milijuna kuna, a Grad Rijeka uključio se u to kroz važne prometne projekte.

Grad Rijeka ima razvijenu cestovnu prometnu mrežu i u svojim administrativnim granicama upravlja sa oko 400 km nerazvrstanih cesta. Istovremeno, kroz grad prolaze i glavni cestovni koridori državnih cesta, kojima upravljaju Hrvatske ceste. S obzirom da je grad Rijeka bio značajno prometno središte sa vrlo gustim gradskim prometom, još početkom sedamdesetih godina 20. stoljeća započelo se sa semaforizacijom velikog broja raskrižja. Tom je prilikom pušten u rad i prvi „zeleni val“ – usklađeni rad semaforskih svjetala na nizu raskrižja koji je omogućavao nesmetano prometovanje vozila glavnim uzdužnim gradskim koridorima. U skladu sa razvitkom prometne tehnologije, do konca devedesetih godina taj je sustav zastario i nije više mogao ispunjavati zahtjeve naraslih prometnih potreba, uzrokovanih stalnim rastom prometnih opterećenja koji je nametnuo potrebu za njegovom modernizacijom. Od 2002. od 2007. godine provedene su prve tri faze modernizacije semaforskog sustava koje su uključile i uređenje Gradskog prometnog centra, prvog takvog centra u Hrvatskoj. Modernizaciju su sufinancirale Hrvatske ceste, Županijska uprava za ceste i Grad Rijeka. U razdoblju 2008.-2017. nastavljeno je sa modernizacijom tako da su početkom 2020. godine u funkciji ukupno 84 semaforizirana raskrižja od kojih je 61 raskrižje uključeno u suvremeni sustav Automatskog upravljanja prometom (AUP), dok je na preostala 23 raskrižja još uvijek bila u funkciji stara i dotrajala semaforska oprema.

Nova prilika za modernizaciju pružila se 2017. godine kada je Grad Rijeka pristupio ITU projektu “Jačanje sustava javnog prijevoza” putem izravne dodjele bespovratnih sredstava od strane Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije. Projekt obuhvaća više projektnih aktivnosti. Modernizacijom postojećeg voznog parka omogućila se nabava i stavljanje u funkciju 32 nova autobusa. U tijeku je projektiranje radi izgradnje sustava za najavu dolaska autobusa na stajalištima sa odgovarajućom web aplikacijom, a upravo se u tijeku i završni radovi na projektnoj aktivnosti “Pametni semafori”, koja podrazumijeva modernizaciju šest semaforiziranih raskrižja u gradu Rijeci i njihovo uključivanje u sustav centraliziranog nadzora i upravljanja prometom (AUP).

Projekt se provodi u sklopu Operativnog programa “Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.”, sa ciljem promicanja održive regionalne i lokalne mobilnosti i specifičnim ciljem “Povećanje broja putnika u javnom prijevozu”. Provedba ovog cilja trebala bi rezultirati povećanjem kapaciteta i korištenja javnog gradskog prijevoza kao i promicanjem promjene oblika prijevoza, odnosno, jačanjem konkurentnosti javnog prijevoza nad osobnim automobilima. U postizanju tog cilja projektna aktivnost “Pametni semafori” igra važnu ulogu, jer podrazumijeva primjenu suvremene tehnologije iz područja inteligentnih transportnih sustava (ITS) u cilju poboljšanja protočnosti prometa i povećanja sigurnosti. Osnovni cilj projekta „Pametni semafori“ bio je da se na šest raskrižja stara oprema zamijeni semaforskom opremom najsuvremenije tehnologije
te da se modernizira softver u Gradskom prometnom centru. Početkom 2020. godine na prometnicama Grada Rijeke ukupno su bila u funkciji 84 semaforizirana raskrižja, pri čemu je na 61 raskrižju instalirana oprema novije generacije i digitalne tehnologije čiji se rad nadzire iz Gradskog prometnog centra kroz sustav automatskog upravljanja prometom (AUP). Na preostala 23 raskrižja u funkciji je bila stara relejna upravljačka oprema za koju odavno više nema zamjenskih (rezervnih) dijelova, a njihova je funkcionalnost vrlo ograničena; pri tome treba istaknuti da nema nikakve mogućnosti daljinskog upravljanja semaforima. Za uvođenje pametnih semafora suvremene ITS tehnologije odabrano je šest raskrižja na zapadnom dijelu grada, na kojima je bila ugrađena vrlo stara semaforska oprema. Njihova modernizacija trebala je omogućiti puni daljinski nadzor i upravljanje radom semaforiziranih raskrižja iz Gradskog prometnog centra, analitika i daljinsko dojavljivanje svih nepravilnosti u radu te automatsko prikupljanje podataka o prometnim opterećenjima.

Osim raskrižja, modernizacija je obuhvatila i softverske nadogradnje upravljačkih aplikacija u Gradskom prometnom centru te posve novu aplikaciju za praćenje prometnih opterećenja Spectra II. Tijekom prvog i drugog tromjesečja 2020. godine preveden je postupak javne nabave te je sa najpovoljnijim ponuditeljem, tvrtkom Peek promet d.o.o. iz Zagreba Grad Rijeka sklopio ugovor o modernizaciji šest semaforiziranih raskrižja i njihovom povezivanju sa Gradskim prometnim centrom.

Radovi na raskrižjima su započeli u svibnju, kada je izvršena provjera cjelokupne kabelske podzemne kanalizacije i izrađen operativni plan demontaže stare i ugradnje nove opreme. U srpnju i kolovozu obavljena je većina građevinskih radova, obzirom da je na nekim lokacijama bilo potrebno premjestiti nosače (stupove) semaforskih lanterni kako bi se povećala njihova uočljivost. Tijekom rujna sva su raskrižja opremljena novim semaforskim lanternama i upravljačkim uređajima, a na dva raskrižja ugrađene su i dvije nove digitalne video kamere. Slijedili su instalaterski radovi spajanja pojedinih dijelova opreme, provlačenje kabela, povezivanje sa susjednim raskrižjima i Gradskim prometnom centrom, te atestiranje instalacija i opreme. Ugrađene su semaforske lanterne suvremene LED tehnologije koja omogućava izravne uštede u potrošnji električne energije u visini od oko 75 posto u odnosu na klasične halogene žarulje koje se koriste u staroj semaforskoj opremi. U sklopu informatičko softverskih radova izvršeno je priključenje na Gradski prometni centar i uključenje u sustav AUP, konfiguriranje opreme, uspostavljena je koordinacija sa raskrižjima na trasi te programiranje rada upravljačkih uređaja. Suvremena semaforska oprema spojena je sa Gradskim prometnim centrom te je uspostavljena koordinacija daljinskog nadzora i upravljanja.

Nova tehnologija omogućava da predmetna semaforizirana raskrižja budu u tzv. „prometno ovisnom radu“, tj. da se ciklusi izmjene crvenih, žutih i zelenih signala, temeljem automatskog brojenja prometa, prilagođavaju stvarnom broju vozila (količini prometa) koja prolazi kroz raskrižje. To se postiže ugradnjom posebnih video detektora prometa na svim privozima raskrižja koji registriraju prolazak svakog vozila, a tako prikupljene podatke obrađuje računalo koje regulira cikluse izmjene prometnih svjetala – semafora. Sva semaforizirana raskrižja su odmah po opremanju puštena u funkciju te su trenutno u fazi probnog rada, tijekom kojega se obavljaju ugađanja i dotjerivanja te otklanjaju uočeni nedostaci.
Iskorištenjem značajnih sredstava iz EU fondova za projekte iz područja naprednih ITS tehnologija kroz ITU projekte Ministarstva regionalnog razvitka, Grad Rijeka otvorio je novo poglavlje u programu održivog razvitka urbanog prometa. Kao i tijekom niza godina do sada, upravo primjenom naprednih ITS rješenja u urbanoj mobilnosti Grad Rijeka daje primjer ostalim gradovima i regijama kako slijediti suvremene europske i svjetske trendove u održivom uređenju prometa.

OKVIR
Modernizacija je provedena na sljedećim raskrižjima:
– R1 Liburnijska ulica – odvojak prema budućem trgovačkom centru
– R2 Zvonimirova – Zametska – Liburnijska ulica
– R48 Liburnijska – Pionirska
– R49 Liburnijske – Vere Bratonje
– R52 čvor Diračje istok
– R53 čvor Diračje zapad