Električni romobili sve su češći prizor na našim prometnicama i postali su popularan oblik gradskog prijevoza među svim dobnim skupinama. No, uz sve veću prisutnost na ulicama, raste i broj prometnih prekršaja i nesreća. Česta vožnja bez kacige, bez svjetala u večernjim satima, pa čak i vožnja dvoje ljudi na jednom romobilu, iako zakonom zabranjena, je svakodnevna pojava. Posebno zabrinjava kretanje velikim brzinama kroz pješačke zone, gdje romobili predstavljaju ozbiljan rizik za prolaznike. Kako se s dolaskom toplijeg vremena očekuje još veći broj korisnika, želimo vas podsjetiti na važnost poštivanja prometnih pravila, ne samo radi izbjegavanja kazni, već i radi zaštite vlastitog života i sigurnosti drugih sudionika u prometu.
Što su električni romobili prema zakonu?
Električni romobili, iako praktični i ekološki prihvatljivi za kraće gradske relacije, mogu razviti znatne brzine. U takvim uvjetima, vozači često nisu u mogućnosti na vrijeme uočiti i izbjeći prepreke, što može dovesti do ozbiljnih ozljeda – kako za same vozače, tako i za pješake i druge sudionike u prometu.
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, električni romobili – zajedno sa sličnim sredstvima poput hoverboarda, segwaya i električnih monocikala – svrstani su u kategoriju osobnih prijevoznih sredstava. Ova su vozila namijenjena isključivo za osobnu uporabu i nemaju sjedalo, što ih izdvaja od mopeda i motocikala.
Za električne romobile vrijede sljedeći tehnički uvjeti:
-
Najveća dopuštena snaga motora: do 0,6 kilovata (600 W)
-
Maksimalna brzina: do 25 kilometara na sat
-
Bez sjedala: Romobil ne smije imati mogućnost sjedenja prilikom vožnje
Ako neko prijevozno sredstvo prelazi ove tehničke karakteristike – primjerice, ima snažniji motor ili omogućuje brzine veće od 25 km/h – više se ne smatra osobnim prijevoznim sredstvom i podliježe drugim zakonskim regulativama, poput registracije, tehničkog pregleda i nošenja registarskih oznaka.
Važno je znati da električni romobili nisu vozila u klasi motornih vozila i stoga nemaju status kao bicikli ili mopedi. Ipak, imaju određena prometna pravila kojih se njihovi korisnici moraju pridržavati – i to prvenstveno u svrhu zaštite sigurnosti svih sudionika u prometu.
Električnim romobilima smiju upravljati osobe starije od 14 godina. Romobilom se ne smije prevoziti druga osoba – svako vozilo mora imati isključivo jednog korisnika.
Električni romobili često izgledaju kao bezazlene igračke, ali riječ je o vozilima koja mogu postići znatne brzine i izazvati ozbiljne nesreće. Djeca ih često voze bez kacige, bez svjetala, pa čak i na mjestima gdje to nije dopušteno, a posebno zabrinjava pojava uklanjanja tvorničkih blokada koje ograničavaju brzinu. Mnogi roditelji nisu svjesni da romobili nemaju obavezno osiguranje – a svu štetu u nesreći snosi vozač, odnosno roditelji kao zakonski zastupnici maloljetnika. Apeliramo na sve roditelje: ne skidajte tvornička ograničenja s romobila, inzistirajte na kacigi i naučite dijete gdje i kako se smije voziti. Ne zbog kazne, zbog sigurnosti.
Gdje se električni romobili smiju voziti?
Električni romobili, kao osobna prijevozna sredstva, ne smiju se kretati bilo gdje – njihovo sudjelovanje u prometu strogo je ograničeno i ovisi o vrsti prometne površine.
Primarno, vozači električnih romobila dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, uvijek u smjeru kretanja. Ako takva infrastruktura nije dostupna, zakon omogućuje kretanje površinama namijenjenima za kretanje pješaka, poput nogostupa, ali samo ako se time ne ugrožava sigurnost pješaka. U tim se slučajevima vožnja mora prilagoditi uvjetima – uz maksimalan oprez i smanjenu brzinu.
Također, električni romobili smiju prometovati kroz zone smirenog prometa, no i tada se očekuje da vozači daju prednost ranjivijim sudionicima – posebno pješacima, djeci i starijim osobama.
U iznimnim slučajevima, kada ne postoji mogućnost korištenja biciklističkih i pješačkih površina (npr. nisu izgrađene, nepristupačne su ili nepostojeće), električni romobili mogu se voziti kolnikom, ali isključivo:
-
na županijskim, lokalnim i nerazvrstanim cestama,
-
na dionicama gdje je dozvoljena brzina kretanja najviše 50 km/h,
-
i uz uvjet da se vozi što bliže desnom rubu kolnika.
Zabranjeno je upravljati električnim romobilom na:
-
autocestama,
-
brzim cestama,
-
te na svim prometnicama koje su označene znakom za zabranu kretanja osobnim prijevoznim sredstvima ili koje su namijenjene isključivo za motorna vozila.
Važno je naglasiti da se nepoštivanje ovih pravila ne smatra samo prekršajem, već može imati ozbiljne posljedice po sigurnost – kako vozača romobila, tako i ostalih sudionika u prometu, osobito pješaka. Zato je iznimno važno kretati se isključivo onim površinama koje su zakonski dopuštene i uvijek voziti odgovorno.
Obveze vozača električnih romobila
Vožnja električnim romobilom u prometu zahtijeva poštivanje jasno definiranih pravila koja su propisana Zakonom o sigurnosti prometa na cestama. Iako se romobili doživljavaju kao jednostavno i lagano prijevozno sredstvo, njihovim se korisnicima nameću obveze koje se ne razlikuju mnogo od onih za bicikliste ili druge sudionike u prometu.
1. Nošenje zaštitne kacige
Vozači električnih romobila obvezni su tijekom vožnje nositi zaštitnu kacigu – bez obzira na dob ili brzinu kretanja. Kaciga značajno smanjuje rizik od teških ozljeda glave, a nepoštivanje ove obveze kažnjava se s 30 eura. Kaciga se mora nositi cijelo vrijeme upravljanja vozilom, neovisno o tome vozite li po nogostupu, biciklističkoj stazi ili kolniku.
2. Vidljivost u prometu
Za sigurnost svih sudionika u prometu, osobito u uvjetima smanjene vidljivosti, vozači romobila moraju biti jasno uočljivi:
-
Noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti, obavezno je nositi reflektirajući prsluk, reflektirajuću odjeću ili oznaku. Kazna za nepridržavanje iznosi 30 eura.
-
Također, romobil mora imati upaljeno bijelo svjetlo sprijeda i crveno svjetlo straga od sumraka do zore i u uvjetima slabe vidljivosti danju. U protivnom slijedi kazna od 60 do 130 eura, ovisno o propustu.
3. Zabrana uporabe slušalica
Vožnja električnog romobila sa slušalicama u oba uha strogo je zabranjena, jer značajno smanjuje sposobnost pravodobne reakcije. Dopuštena je upotreba jedne slušalice. Kazna za slušalice u oba uha iznosi 30 eura.
4. Pravilno parkiranje
Romobili se ne smiju ostavljati na nogostupima, cestama ili bilo kojoj prometnoj površini koja nije za to posebno označena. Nepropisno ostavljen romobil može ometati kretanje pješaka, osobito osoba s invaliditetom. Kazna za nepropisno parkiranje iznosi 130 eura.
5. Način vožnje i ponašanje u prometu
Vozač električnog romobila mora upravljati vozilom na način koji ne umanjuje stabilnost i ne ugrožava druge. Zakon zabranjuje:
-
vožnju bez ruku na upravljaču,
-
pridržavanje za druga vozila,
-
vuču, guranje ili prenošenje predmeta koji ometaju vožnju,
-
vožnju u dvoje na jednom romobilu.
Za sve navedene prekršaje propisana je kazna od 30 eura.
Ako se više vozača romobila kreće zajedno, dužni su se kretati jedan iza drugoga, a ne usporedno – u suprotnom slijedi kazna od 60 eura.
U gradskom prometu električni romobili mogu biti saveznik brzine i praktičnosti, ali samo ako se koriste savjesno. Prebrza vožnja, zanemarivanje pravila i nemar u zaštiti mogu imati ozbiljne posljedice, i za vozača i za okolinu. Zato apeliramo na sve korisnike: ne zaboravite da za upravljačem romobila imate odgovornost jednaku kao i svaki drugi sudionik u prometu. Sigurnost nije stvar izbora, to je obveza prema sebi, pješacima, biciklistima i vozačima oko vas. Jedno nepažljivo skretanje ili ignorirano pravilo može imati cijenu koju nitko ne želi platiti. Vozite pažljivo, poštujte propise i budite primjer drugima.