Kroz teorijski i praktični dio prometna znanja su upijali učenici drugog, trećeg i četvrtog razreda
prof.dr.sc. Hrvoje Baričević
U Osnovnoj školi Kostrena provedene su aktivnosti u sklopu “Programa prometne kulture za najmlađe”, u kojima su sudjelovali učenici od drugog do četvrtog razreda. Program prometne kulture za najmlađe edukacijski je koncept za djecu nižeg osnovnoškolskog uzrasta koji obuhvaća teme prometa, prve pomoći, zaštite od požara i minsko-eksplozivnih sredstava. Program provode tvrtka Mini Auti Hrvatska (Jumicar) i MUP-RH u suradnji s partnerima HCK, HVZ, te HCR.
Cilj programa je razvijanje dječje svijesti o opasnostima koje proizlaze iz cestovnog prometa i svakodnevnog života, a provodi se u nekoliko posebno osmišljenih i tematski vezanih radionica prilagođenih dječjem uzrastu. Djeca o prometu uče kroz dva dijela edukacije: teorijski i praktični dio. Teorijski dio u trajanju od 45 minuta provodi se u prostorijama škole gdje predavači, pod nadzorom stručnih suradnika škole, obučavaju najmlađe polaznike o prometnoj kulturi i pravilima putem multimedijskog prikaza stvarnih situacija i rizika u prometu. Drugi, praktični dio odvija se na školskom igralištu ili u sportskoj
dvorani gdje se postavlja mobilni prometni poligon na kojemu dijete samostalno upravlja prilagođenim vozilom za obuku, te ima priliku uočiti poteškoće iz perspektive vozača, a sve u svrhu da postane što sigurniji sudionik u prometu. Na taj način osnovnoškolci nižih razreda po prvi put imaju priliku osobno uvidjeti što znači biti vozač automobila u kontroliranim uvjetima. Vozila za obuku didaktički su prilagođena uzrastu od 7 do 12 godina. Policijski službenici asistiraju i nadziru edukaciju o prometu, te sudjeluju i nadovezuju se specifičnim temama i vlastitim iskustvima.
Ovaj se program u Republici Hrvatskoj provodi od 2013. god. u osnovnim školama na području Grada Zagreba, Zagrebačke, Krapinsko-zagorske, Međimurske, Ličko-senjske, Brodsko-posavske, Osječko-baranjske, Vukovarsko- srijemske, Šibensko-kninske i Primorsko goranske županije. Isto tako program se provodi kroz razne manifestacije preventivno edukativnog karaktera, uz koordinaciju s ravnateljstvom MUP-a. Program je osmišljen i pokrenut 1989. godine u Finskoj, a utemeljen je na pedagoškim standardima i načelima koja su važna za rad s djecom te je fokusiran je na edukaciju djece, kao jedne od najranjivijih skupina sudionika u prometu o opasnostima u prometu. Glavna ideja Programa je lakše usvajanje znanja i vještina kroz igru, za razliku od pukog memoriranja informacija kao što su: “Reci mi i zaboravit ću; Pokaži mi i možda ću zapamtiti; Uključi me i sigurno ću razumjeti”. Također cilj je i senzibilizirati širu javnost na
važnost brige o najmlađim sudionicima u prometu. Tijekom godina program se temeljem originalne ideje proširio izvan granica Finske te se sada provodi u velikom broju europskih ( Njemačka, Grčka, Portugal, Turska, Slovenija, Austrija i Hrvatska) i svjetskih (Katar, Ujedinjeni Arapski Emirati) zemalja. U programu je do sada sudjelovalo preko milijun djece i sva pozitivna i negativna iskustva stečena kroz provedbu ovog Programa iskorištena su kako bi se Program evaluirao i poboljšao.
Kvaliteta programa prepoznata je i na europskoj razini sukladno čemu je postao i jedan od potpisnika Europske povelje za sigurnost cestovnog promete Europske Komisije (The European Road Safety Charter). Program u Republici Hrvatskoj modificiran je tako da su uvažene specifičnosti provedbe preventivnih aktivnosti u našoj zemlji pri čemu su korišteni rezultati istraživanja koje je proveo Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu u suradnji s Istarskom županijom kroz projekt „Zajednice koje brinu: razvoj, implementacija i evaluacije prevencije“. U teorijskom dijelu programa učenici
su na njima prilagođen način učili kako sigurno sudjelovati u prometu, a nakon toga u praktičnom dijelu programa na mobilnom prometnom poligonu na školskom igralištu okušali su se kao vozači, te tako na zabavan način aktivno učili kako paziti na prometne znakove, semafore, pješačke prijelaze i druga prometna obilježja, a sve u cilju da budu sigurni sudionici u prometu.
Ove godine su i učenici OŠ Kostrena imali priliku sudjelovati u ovoj preventivno edukativnoj akciji. Istoj su se pridružili i dali svoj puni doprinos kompetentni dionici tj. policijski službenici II. policijske postaje Rijeka. Upoznali su učenike s poslovima policije, pri čemu su školarci imali priliku razgledati službeno policijsko vozilo, upaliti svjetlosna i zvučna upozorenja te se upoznati i s drugom opremom. Svoj veliki doprinos i pokazne vježbe prezentirane su od strane članova DVD Kostrena. Kontinuitetu u participiranju ove hvalevrijedne manifestacije iskazao je i Savjet za sigurnost prometa Primorsko goranske
županije, te je zaključeno da bi u budućnosti trebalo nastaviti s ovom praksom i u drugom osnovnim školama na području naše županije. Osim potpore s lokalne razine, u ovom slučaju od strane Općine Kostrena treba naglasiti važnost na nacionalnoj razini s obzirom da podrška dolazi i od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, Hrvatskog crvenog križa i Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa RH.