Gotovo svi preventivni projekti Autokluba Rijeka provode se u vrtićima, školama ili drugim obrazovnim ustanovama. Od ožujka 2020. onemogućeno je učenje o prometu i širenje prometne kulture
Tomislav ŠEPIĆ
Autoklub Rijeka uz pružanje profesionalnih usluga svojim članovima ima dominantnu ulogu u razvijanju prometne kulture djece, mladih te odraslih u cestovnom prometu. Kroz gotovo 75 godina rada i djelovanja Autoklub je reagirajući na potrebe okruženja u određenom vremenu provodio brojne prometno – preventivne aktivnosti, a koje su sve imale isti cilj, i pravilno i poželjno i sigurno ponašanje u prometu. Prometne nesreće nisu samo obiteljske tragedije, već i bitan društveni problem te gubitak za zajednicu u cjelini, a sigurnost prometa u svim granama, posebno u cestovnom prometu, odavno je postala jedna od društvenih briga. Posljedice samih prometnih nesreća stvaraju velike socijalne, zdravstvene i ekonomske probleme i sve dok imamo nepotpunu i nejasnu predodžbu nemoguće je shvatiti kolika je ozbiljnost ovog problema.
U godini smo kada završava desetogodišnji plan Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa 2011.- 2020., a koji je usklađen sa 4. Akcijskim programom za sigurnost cestovnog prometa zemalja članica EU i Desetljećem akcije Ujedinjenih naroda. Vizija pri donošenju nacionalnog programa imala je za cilj drastično smanjenje svih oblika stradavanja u cestovnom prometu tj. smanjiti broj poginulih osoba u prometnim nesrećama za 50 posto u odnosu na 2010. godine, odnosno da broj poginulih na kraju 2020. godine ne prelazi 213. Jedna od glavnih strategija kojom se imalo za postići taj glavni cilj je i razvijanje prometne edukacije i prometne kulture kod djece i roditelja, te ostalih sudionika u prometu. Niz je aktivnosti i projekata koji su trenutačno aktualni, a koje Autoklub Rijeka provodi što samostalno kao vlastite projekte što u suradnji s krovnom institucijom Hrvatskim autoklubom u cilju podizanja prometne kulture.
Nažalost, ove godine uslijed dobro poznate situacije s COVID-19, dio projekata djelomično je ili potpuno obustavljen. Gotovo svi projekti Autokluba Rijeka provode se u dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama ili drugim obrazovnim ustanovama grada i županije, a epidemiološke mjere koje su na snazi od ožujka onemogućuju djelovanje, učenje o prometu i širenje prometne kulture na području Rijeke i Primorsko-goranske županije. Godina je ovo u kojoj Autoklub slavi velikih 20 godina od početka prikazivanja jedne od najdugovječnijih predstava, “Hakovih prometnih pustolovina”. Predstavu o prometu, jedinu takve vrste u Hrvatskoj, dosad je pogledalo više od 20 tisuća djece. Po prvi puta jedna cijela generacija djece biti će uskraćena za učenje o prometu kroz predstavu.
Važno je naglasiti da su akcije prometne preventive besplatne i dobrovoljne tj. nema zakonske obveze. Međutim, postavlja se pitanje što je s zakonskim obvezama, a polaganje vozačkih ispita za bicikle svakako je zakonska obveza. Naime, zakonskom odredbom iz svibnja 2016. godine u Republici Hrvatskoj od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta donošen je Program osposobljavanja za upravljanje biciklom i biciklističkog ispita te obrazac potvrde o osposobljenosti za upravljanje biciklom. Samim time, Zakon o sigurnosti prometa na cestama u članku 215. st. 2 jasno definira kako stjecanje prava na upravljanje biciklom na cesti imaju djeca s navršenih devet godina, koja su u školama osposobljena za upravljanje
biciklom. Izdana im je potvrda da smiju samostalno upravljati biciklom na cesti dok ostala djeca mogu biciklom po cesti samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina. Nažalost, ove godine nije proveden niti jedan ispit odnosno niti jedno dijete nije steklo pravo za samostalno upravljanje biciklom u prometu. Postavlja se pitanje: kako će se sve ove što se događa, a vezano je uz pandemiju, reflektirati na stradavanja u prometu. Kakva će biti statistika, pokazat će vrijeme.